اسم الکتاب : إيضاح الكفاية المؤلف : فاضل لنكرانى، محمد الجزء : 1 صفحة : 452
نقد و بررسى كلام مفوّضه
يادآورى: لازم است دو مطلب را توضيح دهيم تا بطلان
قول مفوضه آشكار شود:
1- چرا جهان هستى محتاج به علّت، موجد و خالق هست.
2- وجه نياز به علّت چيست و آيا فقط در حدوث، نياز
به علّت هست يا اينكه بقاء هم محتاج علّت مىباشد.
فلاسفه، مفهوم را بر سه قسم مىدانند: الف: واجب
الوجود كه وجود براى او ضرورت و لزوم دارد. ب: ممتنع الوجود كه عدم برايش ضرورت دارد.
ج: ممكن الوجود: كه نسبت آن به وجود و عدم مساوى است نه جانب وجود برايش ضرورت دارد
و نه جانب عدم، يعنى داراى حقيقتى است كه هم با عدم سازگار است و هم با وجود ملائمت
دارد و تقسيم مذكور، عقلى است و شقّ رابعى براى آن نمىتوان تصوّر كرد.
اثر تقسيم مزبور، اين است كه چيزى كه وجود براى او
ضرورت دارد- به قول شما، مفوضه- و انفكاكى بين او و بين وجود، تصوّر نمىشود و تا شما
آن را ملاحظه مىكنيد و تا وجود را در نظر مىگيرد، متوجّه مىشويد كه آنها لازم و
ملزوم هستند، ديگر در چه چيز نياز به علّت دارد- فرض اين است كه وجود براى او ضرورى
و ثابت است-
كما اينكه در ممتنع الوجود هم همينطور است يعنى
وقتى آن شىء و آن مفهوم را با وجود مىسنجيم، هيچگونه ملائمت و سازگارى بين آن دو
نيست و عدم براى آن
اسم الکتاب : إيضاح الكفاية المؤلف : فاضل لنكرانى، محمد الجزء : 1 صفحة : 452