اسم الکتاب : إيضاح الكفاية المؤلف : فاضل لنكرانى، محمد الجزء : 1 صفحة : 364
و المبدأ يكون بشرط لا، أي يكون
مفهوم المشتقّ غير آب عن الحمل، و مفهوم المبدأ يكون آبيّا عنه(1).
امر
دوّم «تفاوت ميان مشتق و مبدأ مشتق»
(1)- آيا بين ضارب و ضربى كه مبدأ مشتق است مفهوما
تفاوتى وجود دارد؟
آرى! مشتق، داراى معنا و مفهومى است كه قابل حمل
بر ذات و جرى بر ذات هست و مىتوان قضيّه حمليّه تشكيل داد و گفت «زيد ضارب»- بزودى
در امر سوّم، ملاك قضيّه حمليه را بيان خواهيم كرد- و ملاك حمل، اين است كه موضوع و
محمول با يكديگر اتّحاد دارند و مىتوان محمول را بر موضوع منطبق نمود بهخلاف مبدأ
مشتق- كه عبارت است از ضرب و كتابت و امثال آنكه- قابليّت حمل بر ذات را ندارد و نمىتوان
قضيّه حمليهاى تشكيل داد كه محمولش عبارت از مبدأ و موضوعش ذات باشد مثلا نمىتوان
گفت «زيد ضرب» قضيّه مذكور به نحو «حقيقت» صحيح نيست و اگر گاهى مىگويند «زيد عدل»
از باب مسامحه و مجاز است و الا عدل و عدالت را نمىتوان بر زيد حمل نمود چون آن دو
مفهومشان متغاير است زيرا زيد يك موجود انسانى خارجى است امّا عدالت يك فضيلت اخلاقى
و نفسانى است و نمىشود زيد با عدل، اتّحاد پيدا كند پس فرق عادل و عدل اين است كه:
عادل بمفهومه و معناه قابل حمل بر ذات هست به لحاظ اينكه عادل از تلبّس ذات به عدالت
انتزاع شده و در انتزاع «عادل» نه تنها عدالت را ملاحظه كرديم بلكه اتّصاف و تلبّس
ذات به عدالت هم ملاحظه شده لذا يك وصف انتزاعى براى خود ذات است- به اعتبار تلبّس
به مبدأ-.
اسم الکتاب : إيضاح الكفاية المؤلف : فاضل لنكرانى، محمد الجزء : 1 صفحة : 364