اسم الکتاب : إيضاح الكفاية المؤلف : فاضل لنكرانى، محمد الجزء : 1 صفحة : 365
و صاحب الفصول (رحمه اللّه)-
حيث توهم أنّ مرادهم إنّما هو بيان التفرقة بهذين الاعتبارين، بلحاظ الطوارئ و العوارض
الخارجيّة مع حفظ مفهوم واحد- أورد عليهم بعدم استقامة الفرق بذلك، لأجل امتناع حمل
العلم و الحركة على
خلاصه: مشتق، قابل حمل بر ذات هست ولى مبدأ آن قابليّت حمل ندارد.
سؤال: آيا تفاوت بين مشتق و مبدأش واقعى و حقيقى
است يا اينكه اعتبارى است و نياز به اعتبار معتبر دارد؟
جواب: واقعا بين مشتق و مبدأش فرق مزبور وجود دارد
و تفاوت مذكور، دائر مدار اعتبار معتبرى نيست و به لحاظ لاحظ، ارتباط ندارد و در اختيار
متكلّم نيست.
مصنّف فرمودهاند: اهل معقول در فرق بين مشتق و مبدأ
آن، بيانى دارند كه ناظر به كلام ما هست كه: مشتق «لا بشرط» و مبدأ «بشرط لا» هست.
سؤال: مشتق از چه جهت لا بشرط و مبدأ از چه نظر بشرط
لا هست؟
مقصود، لا بشرطى نسبت به حمل و تطبيق بر ذات است
كه مشتق هيچگونه امتناع و ابائى ندارد كه جرى بر ذات پيدا كند و حمل بر ذات شود يعنى
از نظر حمل، لا بشرط است.
امّا مبدأ مشتق به شرط لاى از حمل است و اباء و امتناع
از حمل دارد. بنابراين از كلام اهل معقول دو مطلب را استفاده مىكنيم كه:
1- لا بشرطى و بشرط لائى را نسبت به حمل ملاحظه مىكنند.
2- لا بشرطى و بشرط لائى در مشتق و مبدأ، يك حقيقتى
است كه ارتباط به لحاظ، لاحظ و اعتبار معتبر ندارد و اينچنين نيست كه فرضا متكلّم
بتواند يك مرتبه، مشتق را لا بشرط و مبدأ را بشرط لا، تصوّر كند و يك مرتبه، عكس آن
را.
لا بشرطى و بشرط لائى مشتق و مبدأ، يك واقعيّت تغييرناپذير
است.
اسم الکتاب : إيضاح الكفاية المؤلف : فاضل لنكرانى، محمد الجزء : 1 صفحة : 365