اسم الکتاب : مفاهیم علم نحو المؤلف : العصاری، محمود رضا الجزء : 1 صفحة : 107
« حيث » به صورت مبنى بر ضم وارد مىشود و
بنابراين، هرگاه ظرف واقع شود، محلا منصوب و وقتى بر سر آن حرف « من » داخل مىشود، محلا مجرور خواهد بود.
به يك مثال از قرآن كريم توجّه
كنيد:
... سَنَسْتَدْرِجُهُمْ مِنْ حَيْثُ لا
يَعْلَمُونَ[1]
مثال بالا از مواردى است كه « من » بر سر « حيث » وارد شده است. از اينرو، « من حيث» جار و مجرور، متعلّق به « سنستدرجهم » و « حيث »، مبنى و محلا مجرور و مضاف و جمله « لا يعلمون»، مضاف اليه و محلا مجرور است.
2. « اذ »: ظرف زمان ماضى [2] است، مبنى بر سكون بوده و به جمله
اسميه يا فعليه اضافه مىشود؛ به مثال زير توجّه كنيد:
« جئت الى المدينة اذ [3] الناس قائمون؛ هنگامى كه مردم
ايستاده بودند به سوى شهر آمدم».
در مثال بالا « اذ » ظرف و متعلق به « جئت » است
و چون مبنى است، محلا منصوب است و جمله « الناس قائمون» مضاف اليه و محلا مجرور است.
تتمه: برخى از كلمات هرگز اضافه
نمىشوند؛ مانند ضمير و اسم اشاره؛ اگر چه ممكن است مضاف اليه واقع شوند؛ مانند: « كتابه، دليل ذلك».
نگاهى به كتابهاى ديگر
بعض الاسماء يضاف أبدا فلا يستعمل
مفردا أبدا نحو « كل » و « بعض »؛ فاذا استعمل « كل » او
« بعض » مفردا كان تنوينه عوضا عن المضاف
اليه. نحو « فضّلنا بعضهم على بعض أي فضّلنا بعضهم على
بعضهم. (حاشية الصبّان، ج 3، ص 250، با تصرّف).
تمرين
1. در عبارات
شريفه ذيل ضمن تركيب، مباحث آموخته شده را بر آنها تطبيق كنيد:
[2] . در نحو
2 مباحث ديگرى در مورد « اذ » مطرح
خواهد شد. استعمالات ديگرى نيز براى « اذ » در
كتابها مفصل ذكر شده است.
[3] . « اذ » مبنى بر سكون است و حركت
كسره براى آن است كه اجتماع دو سكون (سكون « ذال » در
« اذ » و « نون ») نشود،
يعنى هنگامى كه دو ساكن باهم جمع شوند، (حرف اول) مكسور مىشود.
اسم الکتاب : مفاهیم علم نحو المؤلف : العصاری، محمود رضا الجزء : 1 صفحة : 107