اسم الکتاب : مجموعه رسائل فلسفى صدر المتالهين المؤلف : ملا صدرا الجزء : 1 صفحة : 4
در مقابل تمام فلسفههاى پيشين مطرح گرديد. در اين روش فلسفى تمام
مزاياى فلسفههاى كهن موجود است و با نوآوريهاى خاصّ خود بر تمام آنها برترى دارد.
حكمت متعاليه پس از طرح آن توسط شيخ الرئيس مورد بحثها و گفتگوهاى
مفصّلى قرار گرفت و حكماء و عرفاء اسلامى در صدد بناى آن بر آمدند، عدّهاى از
ايشان بيشتر تحت تأثير مبانى عرفانى قرار گرفتند و مسائل فلسفى را از ديدگاهى
عارفانه تشريح نمودند، كه از اين گروه مىتوان از سيد حيدر آملى و صائن الدين على
بن محمد تركه نام برد.
در هر حال به مرور ايّام در قرن يازدهم با ظهور امير محمد باقر
استرآبادى- مشهور به ميرداماد- فلسفه تحولى نوين يافت و اساس حكمت متعاليه
پايهريزى شد. در اثر تلاش او، شاگردان اين دوران دست به نگارش رسائلى متعدّد
پيرامون حكمت متعاليه زدند، كه سر آمد ايشان ملّا صدرا، ملا شمساى گيلانى- نگارنده
«الحكمةالمتعالية»[2]- و مير سيّد احمد علوى[3]بودند. در بين اين گروه تنها كسى كه موفق به دستيابى به
مبانى اصيل و راسخ حكمت متعاليه شد، ملّا صدرا بود[4]، كه
[3] - او خالهزاده ميرداماد بوده و بر آثار مهم ميرداماد همچون «قبسات» و «تقويمالايمان» شرح نگاشته است و پس از فوت
ميرداماد كرسى درس استاد به ايشان واگذار شد. از آثار او مىتوان از: «عروةالوثقى» در شرح «شفا»،
«كحلالابصار» در شرح «اشارات»
و
«شرحقبسات» نام برد.
[4] - و اين ناگفته نماند كه خود صدر المتألهين- قدس سرّه- وصول
به اين درجه را در پرتو استفاده از مشكات ولايت و بهرهورى از سرّ ولوى مىداند،
چنانكه خود او در افاضه بارقه قاعده شريفه «اتحادعاقل
و معقول» گويد: «كنتحين تسويدى هذا المقام ب «كهك» من قرى قم، فجئت الى قم زائرا لبنت موسى بن جعفر- عليه السلام-
مستمدا منها؛ و كان يوم جمعة، فانكشف لى هذا الأمر بعون اللّه تعالى». ر. ك: محدث
قمى؛ «سفينةالبحار»، ج 1/ 17، فى الهامش.
و در جايى ديگر به ساحت اين لطيفه اشاره فرموده: «تاريخهذه الافاضة يوم الجمعة سابع-
اسم الکتاب : مجموعه رسائل فلسفى صدر المتالهين المؤلف : ملا صدرا الجزء : 1 صفحة : 4