اسم الکتاب : عرفان و عارف نمايان ترجمه كتاب كسر أصنام الجاهلية المؤلف : ملا صدرا الجزء : 1 صفحة : 79
ذات معبود مبدا و مدبر عالم و متكفل و برگردانندهى آن هست؟ و آيا
مىشود باور داشت كه در ملك و ملكوت جمال و بهاء و جلالى برتر از حضرت ربوبيت وجود
داشته باشد؟ جمال و جلالى كه ستايشگران به مبادى جلال و درخشش نور آن احاطه
نتوانند داشت.
اگر بر اين باور باشيم، ديگر شكى نخواهد ماند كه آگاهى بر اسرار
ربوبى و شناخت چينش نظام هستى همان خوشى و آسايش واقعى است.
با اين بيان، لذت علم روشن مىگردد و اينكه لذيذترين علوم علم به خدا
و صفات و افعال او و شناخت تدبير او- جلّ و علا- در ملك خود مىباشد ملكي كه از
فراز عرش تا اعماق زمين را فرامىگيرد.
و نيز روشن مىگردد كه لذت معرفت برتر از ديگر لذتهاست، يعني لذت و
شهوت و خوردن و لذتى كه از غضب در رياست و انتقام دست مىدهد و همچنين لذتهاى حواس
ديگر. چه نوع لذتها برحسب اختلاف مدركات كم و زياد مىشود و لذت معرفت نيز گاهى
كمتر و گاهى بيشتر است و برترين لذت دنيا لذت رياست و سرورى است، چرا كه اين لذت
تا حدى جنبهى غير جسمانى دارد و لذت شهوتهاى ظاهرى به مرتبهى آن نتوانند رسيد؛ و
اگر كسى را ميان لذت غذائى دلچسب و مرغى فربه و بريان و باقلوا، و ميان لذت رياست
و شكست آوردن بر دشمنان و تسلط بر آنان مخيّر سازيم، و او شخصى با همت بوده و فردى
پست و يا كودك نباشد، دومى را برمىگزيند و شكيبائى بر گرسنگى و سختيها درين راه
برو آسان مىگردد؛ ولى اگر پستهمت و دلمرده بوده و حيوانيتى شديد داشته باشد،
خوراك و شيرينى را از لذت رياست و سرورى برتر مىشمارد.
پس لذت معرفت خداوندى و نظر بر جمال حضرت ربوبى و اسرار امور الهى
لذيذتر از رياست است كه فراترين لذتهاست، البته براى آنكس كه از مرتبهى حيوانى و
كودكى گذشته است، و گوياترين عبارتى كه بيانگر آن تواند بود اين كلام الهى است كه[1]: «هيچكسى نمىداند (در فكرش نمىگنجد) چه