اسم الکتاب : عرفان و عارف نمايان ترجمه كتاب كسر أصنام الجاهلية المؤلف : ملا صدرا الجزء : 1 صفحة : 80
چيزهائى براى آنان ذخيره كرده شده- چشمنواز» و همچنين[2]: «براىآنان آماده شده آنچه نه چشمها ديده و نه گوشها
شنيده و نه بر قلب بشرى گذشته است».
زيرا قدر اين لذت را آنكس داند كه هر دو لذت را چشيده باشد، كه چنين
كس لاجرم تنهائى و ذكر و فكر را برمىگزيند. و در درياى معرفت غوطهور مىگردد و
رياست را وامىگذارد و خلق را كوچك مىشمارد.
و اما آن را كه چون صوفى نمايان اين روزگار خبرى از معرفت و لذت آن
نباشد همدمى با ديگران و همصحبتى آنان را مىجويد و خوردن حرام در مجالسشان و
رسيدن خدمت رؤسا بهوسيلهى آنان را مىخواهد، و اين امور را بر خلوت و تنها به
ذكر خدا مشغول بودن و پرداختن به كردارهائى كه بدون اطلاع خلق بوده و او را به خدا
نزديك سازد برمىگزيند.
و سبب اين همه اينكه دلهاى اينان از معرفت خدا خالى است و با غير او
آرامش مىگيرند، وگرنه عارف حقجوى از همصحبتى خلق گريزان باشد، همچنانكه شخص
زنده از هماطاق بودن با مردگان در شب تاريك مىهراسد. و حتى عارف ربانى از زندگى
دنيوى، كه او را مانع از ملاحظهى تام ذات متعال است، هراسناك مىباشد و همواره
مرگ طبيعى را آرزو مىكند تا به لقاء الله رسد و اين آيه را تحقق بخشد كه: «هرآنكسلقاى خدا را مىجويد هرآينه اجل خدائى در خواهد رسيد».
آنكه بدنيا روى دارد و به همسخنى مردمان خو گرفته و از تنهائى- خواه
به مردن و يا به دورى از خلق- گريزان است و با اينهمه ادعاى معرفت و ولايت
مىكند، منافق و دروغزن است؛ و بنگر كه خداوند در حق يهود و بارزسازى فضيحت آنان و
دروغشمارى ادعاى محبت و ولايتشان فرمايد: «اىآنان كه يهودى شدهايد- اگر برين باوريد كه شما
اولياى خدائيد آرزوى مرگ كنيد- چنانچه راستگوئيد».
[2] - اعد لهم ما لا عين رأت و لا اذن سمعت و لا خطر على قلب
بشر. (حديث قدسى)
اسم الکتاب : عرفان و عارف نمايان ترجمه كتاب كسر أصنام الجاهلية المؤلف : ملا صدرا الجزء : 1 صفحة : 80