اسم الکتاب : عرفان و عارف نمايان ترجمه كتاب كسر أصنام الجاهلية المؤلف : ملا صدرا الجزء : 1 صفحة : 59
گاهى نيز از قبيل طامات است، يعنى برگرداندن الفاظ شرعى از مفاهيم
ظاهرى و اصلى خود بسوى امور باطنى كه بذهنها خطور نكنند، مانند تاويلاتى كه
باطنيان كنند. اين قسم نيز شرعا و عقلا حرام است.
اما از نظر عقلى چون عوالم برابر همند و نشأتها مقابل يكديگر، و به
همانسان كه حشويه و كرّاميه[11]احكام را يكبعدى مىنگرند و تنها به ظواهر بسنده مىكنند و عالم
اسرار و معدن انوار را انكار نمايند، باطنيان نيز چنين حالى دارند؛ ليكن در طرف
مقابل اينان، چون گفتهها و آداب ظاهر را وامىگذارند و از عمل به شريعت حقّه سر
باززنند و آن را بدور افكنند.
اين هر دو گروه دجالوار در ادراك حقايق يكچشمىاند، جز اينكه گروهى
را چشم راست نابيناست و آن ديگر را چشم چپ كور. و عارف محقق را دو چشم بيناست كه
به همه چيز درست مىنگرد، نه چون حشويان و باطنيان يك چشم است، و نه چون اشعريان و
معتزليان مبتلا به ضعف بينائى. نه به بىچشمى جاهلان گرفتار و نه كورى عوامش دامنگير
و نه چون مادهپرستان به چشمدرد مبتلا. او پاس هر دو جانب مىدارد و هيچ نشأتى را
وانمىگذارد و احكام هيچ عالمى را رها نمىكند.
اما وجه حرمت شرعى اگر بتوانيم الفاظ را بدون وجود دليل نقلى و يا
برهان عقلى از ظواهر و مدلولات معمول آنها برگردانيم، الفاظ اعتبار خود را از دست
خواهند داد. و اگر برگرداندن الفاظ شرعيه از مفاهيم اولى آنها بدون داشتن دليلى
عقلى آزاد باشد، ديگر فايدهاى در سخنان خدا و رسول نماند، چرا كه اعتبارى به آنچه
ذهن ازين سخنان مىفهمد، نخواهد بود و آنچه را هم بعنوان باطن اين الفاظ ذكر كنند
معيار و قاعدهاى ندارد، بلكه به خاطر هركسى چيزى خطور كند و آن را بر وجوه
گونهگون تفسير توان كرد.
ضرر اين مفسده نيز بسيار سنگين است و خود از بدعتهائى است كه ميان
صوفى نمايان شيوع يافته و باطنيان نيز براى منهدم ساختن جميع بناهاى
[11] - گروهى از اهل سنت از متابعان محمد بن كرام هستند كه خدا را
جسم مىدانند.
اسم الکتاب : عرفان و عارف نمايان ترجمه كتاب كسر أصنام الجاهلية المؤلف : ملا صدرا الجزء : 1 صفحة : 59