اسم الکتاب : سه رسائل فلسفى المؤلف : الملا صدرا الجزء : 1 صفحة : 21
تعليقات او بر حكمت اشراق كه علاوه بر بيان مشكلات حكمت ذوقى و كشفى
و تقرير مبانى شيخ اشراق و تتميم نواقص اين حكمت، [1] مشتمل است بر دفع كثيرى از
مناقشات و ايرادات شيخ اشراق بر مبانى حكماى مشاء و بيان تحقيقات و اظهار انظار
عاليه، در مقام تحكيم كثيرى از مبانى اتباع معلم اوّل و طالبان حكمت نظرى. به همين
مناسبات برخى از ابناى تحقيق و جمعى از ارباب تحصيل گفتهاند: صدر المتألهين در
حكمت نظرى بزرگترين فيلسوف مشايى و در حكمت ذوقى محققتر و راسختر از شيخ اشراق و
در عرفانيات و كشفيات ان قلت:
انه بايزيد وقته لم تأت بغريب و در فن حديث و تفسير استاد ماهر و
محدث و مفسّر كبير و عظيم الشأن است.
روش ملا صدرا در تحرير مباحث علمى
سبك نوشتههاى ملا صدرا و طرز تحقيقات او به كلى از تحقيقات و
تحريرات ساير فلاسفه ممتاز است و كسى كه به مذاق و مشرب او وارد و با افكار و
عقائد او انس گرفته باشد، مىتواند كلمات و مطالب و تحقيقات خاص او را از تحقيق و
مطلب و كلام ديگران جدا نمايد و اين يكى از امتيازات خاص ملا صدرا است و تمام
كسانى كه در مقام قدح او بر آمدهاند و به يكى از طرقى كه ذكر كرديم، خواستهاند
او را كوچك نمايند، يا اصلا از فلسفه سر در نمىآورند
يكى از محشين شفا (جمال الدين محمد رضوى) كه از فضلا و مدرسين دوره
صفوى است، گويد:
«انكتاب الشفاء مع علو شأنه و قدره و دقة مسلكه ... لم يطلع على شرح
له يكشف عن وجوه فوائده ...
غير حواشى التى كتبها العلامة المحقق و الفيلسوف المتأله آية اللّه
العظمى و ... العقل الحادي عشر، صدر الملة و الدين محمد الشيرازى ...».
[1]چون كثيرى از مبانى شيخ اشراق احتياج به تتميم قواعد اشراق
دارد و همين نواقص باعث عدم رواج اين حكمت بود و شيخ با آنهمه عظمت، نتوانست
مباحث مهم ذوقى را رواج كامل بدهد؛ به همين مناسبت كلمات او مصون از مناقشات و
ايراد اتباع مشاء نماند و اين ملا صدرا بود كه مبانى او را به كرسى تحقيق نشاند،
به نحوى كه مورد قبول طالبان حكمت و معرفت قرار گرفت، مثل مسأله مثل نورى و مبحث
عالم مثال و برزخ و مباحث مربوط به علم حق و نشئات بعد از موت و بحث جواز يا عدم
جواز تشكيك در ذاتيات و غير اينها از امهات مباحث فلسفى.
اسم الکتاب : سه رسائل فلسفى المؤلف : الملا صدرا الجزء : 1 صفحة : 21