اسم الکتاب : شيعه در اسلام - ط جديد المؤلف : علامه طباطبایی الجزء : 1 صفحة : 123
قسمى اخلاق و اعمالى است
كه به پيشگاه خداوندى ارتباط دارد مانند خلق و صفت ايمان واخلاص وتسليم و رضا و
خشوع ومانند عمل نماز و روزه و قربانى واين دسته از اعمال به ويژه عبادات ناميده
مىشود و خضوع و بندگى انسان را نسبت به پيشگاه خدايى مسجل مىسازد.
و قسمى اخلاق و اعمال شايستهاى
است كه به جامعه ارتباط دارد ماننداخلاق و صفات بشر دوستى وخيرخواهى و عدالت و
سخاوت ومانند وظايف معاشرت وداد و ستد و غير آنهاو اين قسم از اعمال به ويژه
معاملات ناميده مىشود.
و از طرف ديگر نوع انسانى
تدريجاً متوجه كمال است و جامعه بشرى به مرور زمان كاملتر مىشود. ظهور اين تكامل
در شرايع آسمانى نيز ضرورى است و قرآن كريم نيز همين تكامل تدريجى را (چنانكه از
راه عقل به دست مىآيد) تأييد مىكند و چنانكه از آياتش استفاده مىشود هر شريعت
لاحق از شريعت سابق كاملتر است مىفرمايد: «وَ
أَنْزَلْنا إِلَيْكَ الْكِتابَ بِالْحَقِّ مُصَدِّقاً لِما بَيْنَ يَدَيْهِ مِنَ
الْكِتابِ وَ مُهَيْمِناً عَلَيْهِ»[1]
و البته چنانكه نظريات
علمى نشان مىدهد و قرآن كريم نيز تصريح مىكند زندگى جامعه انسانى در اين جهان
ابدى نيست و طبعاً تكامل نوع وى نامتناهى نخواهد بود و از اين روى كليات وظايف
انسانى از جهات اعتقاد و عمل ناگزير در مرحلهاى واقع خواهد شد بالتبع نبوت و
شريعت نيز روزى كه از جهت كمال اعتقاد و توسعه مقررات عملى به آخر مرحله رسيد، ختم
خواهد گرديد.
و از اينجاست قرآن كريم
براى روشن ساختن اينكه اسلام- دين محمد صلى الله عليه و آله- آخرين و كاملترين
اديان آسمانى است خود را كتاب آسمانى غير قابل نسخ و
[1] . مائده، آيه 48: و
فرستاديم كتاب (قرآن) را به سوى تو به حق در حالىكه كتابى (مانند تورات و انجيل)
را كه در برابر خود دارد تصديق مىكند و تسلط و برترى دارد نسبت به آن
اسم الکتاب : شيعه در اسلام - ط جديد المؤلف : علامه طباطبایی الجزء : 1 صفحة : 123