ثقيلة فى الميزان» 6. اما
نسبت با بعضى مردم موزون و ميزان هر دو يكى است و علامت آنكه اين كلمه ميزانست
آنست كه وجود در يك كفه دارد و عدم در يك كفه و حرف استثناء كه روئى با عدم دارد و
روئى با وجود بمثابه شاهين است كه هر دو كفه با آن ايستاده و قائم است و اين فاصل
است ميان مؤمن و كافر و بهشتى و دوزخى، «من قال لا اله الا اللّه دخل الجنة» 7.
يادداشتها
(1)- سنجش در آن روز حق
است، پس آنكه سنجيدههايش سنگين باشد پس ايشان رستگارانند، و آنكه سنجيدههايش سبك
باشد پس ايشان كسانىاند كه خود را بزيان داشتند. (اعراف 7/ 8)
(2)- پس اما آنكه
سنجيدههايش سنگين باشد، پس او در زيستى خوشنودكننده است. (قارعه 101/ 6)
(3)- و اما آنكه
سنجيدههايش سبك باشد، پس جايگاهش دوزخ است و تو چه دانى كه آن چيست، آتشى است
سوزان. (قارعه 101/ 8)
(4)- مرا از آتش آفريدى و
او را از خاك آفريدى (اعراف 7/ 12)
(5)- بگو هر كس بر اساس
ساختمان نفسانى خودكار مىكند. (اسراء 17/ 84)
(6)- كلمهاى بر زبان
آسان و در سنجش گران. (حديث)
(7)- هر كه گفت خدائى جز
اللّه نيست، داخل بهشت شود. (حديث)