responsiveMenu
صيغة PDF شهادة الفهرست
   ««الصفحة الأولى    «الصفحة السابقة
   الجزء :
الصفحة التالیة»    الصفحة الأخيرة»»   
   ««اول    «قبلی
   الجزء :
بعدی»    آخر»»   
اسم الکتاب : آغاز و انجام المؤلف : الطوسي، الخواجة نصير الدين    الجزء : 1  صفحة : 162

ز سير حبى ماء حياتى‌

 

برويد ز ابتدا شاخ نباتى‌

همى در تحت تدبير خداوند

 

در آيد صورتى بى‌مثل و مانند

كه در ذات و صفات و در فعالش‌

 

به نحو اكمل است عين مثالش‌

تعالى اللّه كه از حمأ مسنون‌

 

مثال خويش را آورده بيرون‌

نگر در صنع صورت آفرينت‌

 

به حسن طلعت و نقش جبينت‌

به يك يك دستگاههاى چنانى‌

 

كه دارى از نهانى و عيانى‌

از اين صورت كه يكسر آفرين است‌

 

چه خواهد آنكه صورت آفرين است‌

 

در بيان آيه فوق به درس دوم دروس اتحاد عاقل به معقول (ص 35 ط 1) رجوع شود.

ص 49 و در قيامت بعث بود.

كه بعد از برزخ بود و من‌ وَرائِهِمْ بَرْزَخٌ إِلى‌ يَوْمِ يُبْعَثُونَ‌.

ص 49 و كسانى باشند كه دنيا و آخرت ايشان متحد شده باشد.

اين فرقه كمل اهل توحيدند كه در دنيا قيامتشان قيام كرده است و خودشان قيامت‌اند و هيچ گونه غطاء و حجاب بر ايشان نيست عارف رومى در دفتر ششم مثنوى گويد:

زاده ثانى است احمد در جهان‌

 

صد قيامت بود او اندر عيان‌

ز او قيامت را همى‌پرسيده‌اند

 

كاى قيامت تا قيامت راه چند

با زبان حال مى‌گفتى بسى‌

 

كه ز محشر حشر را پرسد كسى‌

بهر اين گفت آن رسول خوش پيام‌

 

رمز موتوا قبل موت يا كرام‌

 

ص 49 فكشفنا عنك غطاءك ...،

غطاء غفلت است‌ لَقَدْ كُنْتَ فِي غَفْلَةٍ مِنْ هذا فَكَشَفْنا عَنْكَ غِطاءَكَ‌ (ق 23). مفاد غفلت اين است كه داشت و از دارايى خود آگاهى نداشت‌

اسم الکتاب : آغاز و انجام المؤلف : الطوسي، الخواجة نصير الدين    الجزء : 1  صفحة : 162
   ««الصفحة الأولى    «الصفحة السابقة
   الجزء :
الصفحة التالیة»    الصفحة الأخيرة»»   
   ««اول    «قبلی
   الجزء :
بعدی»    آخر»»   
صيغة PDF شهادة الفهرست