اسم الکتاب : أسرار الحكم المؤلف : محقق سبزوارى الجزء : 1 صفحة : 587
باطن ارض. و در بعض سجدات
مسنونه با تسنين افتراش به صدر بر وجه مسجد، اشارت آكد است.
و جلوس در «تشهّد» و «سلام»، اشارت است به عبادت معادن و جمادات كه
حركات «اينيّه» و «وضعيّه» و «كميّه» در اينها منقطع شدهاند، و گويا غش كردهاند،
از قوّت و ارادت و قلّت ظرفيّت اينها. پس، اين است، شطرى از جامعيّت نماز، و
جامعيّت تو كه هيكل توحيدى! بيت
ظاهرت جزو است و باطن، كلّ كل
خويش را قاصر مبين، در عين ذلّ
و چون، صمت از باطل و و
امساك از اكل و شرب و فعل منافى كه عدميّاتاند و چه بسيار عدميّات كه منشأ وجودى
هستند، چون معدّ و رفع مانع و «تخليه» از رذايل كه شرط «تحليه» به فضايل است. بلكه
نماز مشتمل است، بر همه اركان اسلام و فروع دين؛
امّا اشتمال آن به «روزه»،
پس ظاهر است، به حسب كفّ از مفطرات، در حال نماز، و امّا بر «زكات» نيز، به حسب
قرائت: «مالِكِ يَوْمِ الدِّينِ»[1] و اينكه اوست مالك وجود الآن- چنانكه بيايد- و به حسب قرائت به صدق: «اهْدِنَا الصِّراطَ الْمُسْتَقِيمَ».[2]
و امّا بر «حجّ»، به سبب
توجّه به قبله- كه كعبه است- و توجّه به صاحب خانه كه در دل است و «دل»، عرش مجيد
اوست و اورنگ سلطانى او، در دل عبد مؤمن است: «لا يسعنى ارضى ...»- الحديث- و
اطلاقات «عرش» را، جاى ديگر گفتهايم. و امّا اشتمال نماز بر «جهاد»، به سبب آنكه
فرموده حضرت ختمى است كه: «رجعنا من الجهاد الاصغر الى الجهاد الاكبر».[3]
تو را با ديگران، جنگ است و دشمن در بُنِ خانه
بگرد نفس خود برگرد، اگر در بند پرخاشى
و هويداست كه با جميع
عساكر، از جوارح و قواى روحانى و جسمانى، در
[1] - حمد/ 3.
[2] - حمد/ 5.
[3] - «وسائل الشيعة»، ج11/ 122 و 124، «بحار الانوار» ج 70/ 65 و 82، «معانى الاخبار»/ 160، «اربعين»-شيخ بهائى-/ 581.
اسم الکتاب : أسرار الحكم المؤلف : محقق سبزوارى الجزء : 1 صفحة : 587