اسم الکتاب : أسرار الحكم المؤلف : محقق سبزوارى الجزء : 1 صفحة : 586
نيست. موادّ، اوامر حق را
با قبول صور مطيعاند، و ماهيّات، اوامر حق را با قبول وجودات ممتثلاند. وجود
منبسط، كلمه «كن» است، و ماهيّات به امر «يكون» و: «لا سبيل الّا الى الطّاعة»،
چنانكه حق تعالى فرموده: «إِنْ كُلُّ مَنْ فِي السَّماواتِ
وَ الْأَرْضِ إِلَّا آتِي الرَّحْمنِ عَبْداً»[1] و أيضا: «كُلٌّ قَدْ عَلِمَ صَلاتَهُ وَ
تَسْبِيحَهُ»[2] و:
«إِنْ مِنْ شَيْءٍ إِلَّا يُسَبِّحُ بِحَمْدِهِ».[3] و با اين نظر عكوس كفره، در مرائى و
خيالات و عكوس آثارشان و اظلّه آنها، راكع و سجّدند للّه:
«أَ وَ لَمْ يَرَوْا إِلى ما خَلَقَ اللَّهُ»[4] و در اين بندگى تكوينى، راهروان شاهراه هوشمندى و معرفت، و رهسپران
بيغوله بىخبرى و غفلت، متساوى الاقداماند.
و در عبادت تكليفى است كه: «فَمِنْهُمْ شَقِيٌّ وَ سَعِيدٌ»[5] و كفر و ايمان تشريعى، بسته به استشعار است. پس، عبوديّت تكوينى به
ازاء رحمت رحمانيّه است كه: «وَسِعَتْ كُلَّ
شَيْءٍ»[6] و عبادت اختيارى، شكرگزارى رحمت
رحيميّه و در برابر آن است.
پس، در اركان نماز و افعال
آن، اشارت شده نيز به جامعيّت، آن عبادات تكوينيّه را.
پس، به عبادت قلبيّه و
عبوديّت او اشارت است، به عبادت ملائكه علّامه، و به حركات در اوضاع اركانيّه، از
قيام به ركوع و نحو اين، اشارت است به عبادت فلك و حركات و جدّ و شوق او، كما قال
المعلّم الثّانى:
صلّت السّماء بدورانها، و
الارض برجحانها و الماء بسيلانه و المطر بهطلانه و قد يصلّى له و لا يشعر و لذكر
اللّه أكبر.[7]
يعنى: عبادت شعورى و
تكليفى، اكبر است و صلاة جسم فلك، حركت وضعيّه آن است. و «قيام»، اشارت به عبادت
تكوينيّه خود انسان است كه اشرف اوضاع به ازاء اشرف مخلوقات است، و «ركوع»، اشارت
به عبادت حيوانات صامته است، و «سجود»، اشارت به عبادت نبات است با شاخهها در
ظاهر ارض، و با ريشهها، در