اسم الکتاب : اعلام القرآن المؤلف : فرهنگ و معارف قرآن الجزء : 1 صفحة : 252
دانسته و چنين توضيح
دادهاند كه خدايا! ما را وسيله گمراهى كافران قرار نده؛ يعنى ما را مغلوب آنها
مساز كه آنها غلبه خود را بر ما، نشان حق بودن خود دانسته، در نتيجه گمراه شوند.[1] فضايل ابراهيم عليه
السلام بخشى از فضايل ابراهيم،
مانند شخصيّت برجسته او در ميان پيروان همه شرايع الهى، مشاهده ملكوت، بناى كعبه و
خدمت به خانه خدا، سربلندى از آزمونهاى الهى، امامت و استمرار اين منصب در ميان
ذرّيّهاش و نيز شكلگيرى حرم امن الهى، ديدن كيفيّت زنده ساختن مردگان و تشرّف به
مقام خُلّت، در صفحات پيشين بيان شد؛ گذشته از اين موارد، ابراهيم عليه السلام در
قرآن كريم به ويژگىهاى فراوان ديگرى نيز ستوده شده است. فهرست اين ويژگىها بر
اساس ترتيبِ ذكر در قرآن به اين شرح است: 1. پذيرش درخواستها:
خواستههايى كه خداوند متعالى در قرآن از ابراهيم عليه السلام بازگفته، همگى
برآورده شده است؛ چه اينكه در سخن خداوند، نشانى از ردّ هيچ يك از اين خواستهها
نيست و امكان ندارد خداوند درخواستى را بازگويد كه آن را برنياورده و در كلام خويش
نيز رد نكند.[2] آيه 47 مريم/ 19: «إِنَّه كانَ بِى حَفيّاً»
نيز به اجمال بيانگر برآورده شدن خواستههاى ابراهيم عليه السلام است. 2. دستور به برگزيدن مقام
ابراهيم عليه السلام در مسجدالحرام براى نيايش[3]، جايگاه نماز و يا قبله[4]: «واتَّخِذوا مِن مَقامِ إِبرهيمَ مُصَلًّى». (125 بقره/ 2) (ظ همين مقاله: مقام ابراهيم) 3. پيروى از آيين ابراهيم،
معيار خردمندى: «ومَن يَرغَبُ عَن مِلَّةِ إِبرهيمَ إِلّا مَن سَفِهَ نَفسَه». (بقره/ 2، 130) در آيات 135 بقره/ 2؛ 95 آلعمران/ 3؛ 125 نساء/ 4؛
161 انعام/ 6؛ 123 نحل/ 16 و 78 حج/ 22 نيز پيروى از ملّت ابراهيم مورد تأكيد يا
تشويق قرار گرفته است. 4. تشرف به مقام اصطفا: «ولَقدِ اصطَفَينهُ فِى الدُّنيا»
(بقره/ 2، 130)، «وإِنَّهُم عِندَنا لَمِنَ المُصطَفِينَ الأَخيار». (ص/ 38، 47) اصطفا، گرفتن برگزيده چيزى و جدا ساختن و[1]. نمونه، ج 24، ص 22 [2]. الميزان، ج 1، ص281 [3]. الميزان، ج 1، ص280 [4]. مجمعالبيان، ج 1،ص 384
اسم الکتاب : اعلام القرآن المؤلف : فرهنگ و معارف قرآن الجزء : 1 صفحة : 252