اسم الکتاب : اعلام القرآن المؤلف : فرهنگ و معارف قرآن الجزء : 1 صفحة : 253
معيّن كردن آن است.[1] اصطفاى ابراهيم عليه السلام، به
برگزيدن او براى رسالت،[2]
يا خلّت و امامت[3] تفسير شده است. آيه 131 بقره/ 2: «إِذ قالَ لَهُ رَبُّهُ أَسلِم قالَ أَسلَمتُ لِرَبّ العلَمين» زمان اصطفاى او را بيان داشته است.[4] در توضيحى ديگر، مقام اصطفا دقيقاً همان مقام اسلام و به تعبيرى،
دين مدارى كامل در همه عرصهها دانسته شده است؛ به اين معنا كه عبد، در همه شؤون
خويش، به آنچه مملوكيّت و عبوديّت او مىطلبد، ملتزم؛ يعنى در همه ابعاد در برابر
خداى متعالى تسليم محض باشد.[5] 5. قرار گرفتن در زمره
صالحان در آخرت: «وإِنَّهُ فِىالأَخِرةِ لَمِنَ الصلِحين». (بقره/ 2، 130، عنكبوت/
29، 27، نحل/ 16، 122) در اينكه چرا ابراهيم عليه السلام فقط در آخرت در زمره
صالحان به شمار آمده، وجوهى بيان شده است: الف. امتيازهاى دنيايى او مايه نقصان
مقام او در آخرت نيست؛ لذا در آخرت نيز در زمره صالحان است؛[6] ب. ابراهيم عليه السلام در دنيا نيز از صالحان است؛ امّا ثواب خالص
در آخرت خواهد بود؛[7]
ج. صالحان به معناى فائزان و يا «مِن الصلِحين» به معناى مع الصالحين است؛[8] د. مقصود اين است كه «إنّه فى عمل الأخرة لمنالصَّلحين» كه مضاف
(عمل) از جمله، حذف شده است؛[9] ه. گروهى (پيامبر اسلام و اهلبيت عليهم السلام) در زمينه صلاح از
او بالاترند و او مىخواسته تا به آنها ملحق شود و اين درخواست فقط در آخرت
برآورده خواهد شد.[10] 6. تسليم در برابر خداوند
متعالى: «إِذ قالَ لَهُ رَبُّهُ أَسلِم قالَ أَسلَمتُ لِرَبّ العلَمين»[1]. مفردات، ص 488 [2]. مجمعالبيان، ج 1،ص 397 وج 8، ص 750؛ التفسيرالكبير، ج 4، ص 78 [3]. جامعالبيان، مج1، ج 1، ص 778 [4]. التبيان، ج 1، ص470؛ جامعالبيان، مج 1، ج 1، ص 778- 779؛ مجمعالبيان، ج 1، ص 397- 398 [5]. الميزان، ج 1، ص300 [6]. جامعالبيان، مج11، ج 20، ص 175؛ مجمعاليبان، ج 8، ص 440 [7]. التبيان، ج 1، ص471 [8]. مجمعالبيان، ج 1،ص 397 [9]. تفسير قرطبى، ج 2،ص 91 [10]. الميزان، ج 1، ص303 و 305
اسم الکتاب : اعلام القرآن المؤلف : فرهنگ و معارف قرآن الجزء : 1 صفحة : 253