اسم الکتاب : اعلام القرآن المؤلف : فرهنگ و معارف قرآن الجزء : 1 صفحة : 222
حاضر مىشوند؛[1] بنابراين، چكيده پاسخ به دغدغه
ابراهيم، آشكار ساختن تبعيت بدن از روح بوده است.[2] ابراهيم و لوط لوط از خويشان نزديك
ابراهيم عليه السلام بود كه پس از رهايى وى از آتش،[3] به او ايمان آورد؛ «فَامَنَ لَهلُوطٌ» (عنكبوت/ 29، 26) سپس باابراهيم به فلسطين هجرت كرد. با آن كه لوط
عليه السلام خود مقام پيامبرى داشته، بر آيين ابراهيم بوده[4] و ابراهيم عليه السلام بر او امامت داشته است.[5] ابراهيم پس از هجرت به فلسطين، در بخش بالايى شامات مستقر شد و لوط
را در بخش پايينى آن به فاصله هشت فرسنگ از خود برجاى گذاشت.[6] با شيوع فحشا در سدوم[7] و شكايت گروهى از مردم به ابراهيم، وى لوط را به ديار آنان فرستاده،
لوط نسبت خود با ابراهيم را براى مردم بيانكرد وبه انذار آنان پرداخت؛[8] امّا مردم همچنان بر فحشا اصرار
مىورزيدند و ابراهيم و لوط، هر لحظه انتظار عذاب آنان را مىكشيدند. سرانجام
خداوند كه به احترام ابراهيم و لوط بارها ازعذاب آنان چشم پوشيده بود، آنها را از
بين برد.[9] وارد شدن فرشتگانى به
صورت ميهمان فرشتگانى كه براى عذاب قوم
لوط اعزام شده بودند، ابتدا نزد ابراهيم آمده، به حضرت بشارت فرزند دادند؛ سپس
مأموريت خود را مبنى بر عذاب قوم لوط به آگاهى حضرت[1]. الميزان، ج 2، ص370-/ 376 و 379 [2]. همان، ص 379 [3]. تفسير قمى، ج 2، ص149 [4]. الميزان، ج 8، ص183 [5]. الكافى، ج 1، ص175 [6]. اثبات الوصيه، ص41 [7]. بحارالانوار، ج12، ص 162 [8]. همان، ص 155 [9]. بحارالانوار، ج12، ص 148
اسم الکتاب : اعلام القرآن المؤلف : فرهنگ و معارف قرآن الجزء : 1 صفحة : 222