اسم الکتاب : اعلام القرآن المؤلف : فرهنگ و معارف قرآن الجزء : 1 صفحة : 138
موسى و پيروانش شگون بد
زدند: «فَإِذا جاءَتهُمُ الحَسنَةُ قالوا لَنا هذِهِ و إِن تُصِبهُم
سَيّئَةٌ يَطَّيَّروا بِموسى و مَن مَعَه.»
(اعراف/ 7، 131) 11. استهزا و تكذيب:
هنگامى كه موسى عليه السلام با معجزهها نزد فرعونيان آمد، آنها با تمسخر
مىخنديدند: «فَلَمّا جاءَهُم بِايتِنا إِذا هُم مِنها يَضحَكون» (زخرف/ 43، 47)، «و قالوا مَهما
تَأتِنا بِهِ مِن ءَايَةٍ لِتَسحَرَنا بِها فَما نَحنُ لَكَ بِمُؤمِنين و گفتند هر آيهاى كه بياورى تا ما را بدان افسون كنى، ما به تو
ايمان آورنده نيستيم.» (اعراف/ 7، 132) اين سخن، براى نا اميد ساختن موسى از ايمان
آنان است. كاربرد لفظ «آيه»
و نيز تصريح به اين نكته كه غرض موسى از آوردن نشانه، سحر كردن آنان است نيز
استهزاى موسى است.[1] نيز زخرف/ 43، 49؛ اعراف/ 7، 109. 12. دعوت به آتش: آل فرعون
از پيشوايان دعوتكننده به آتشاند: «و جَعَلنهُم
أَئِمَّةً يَدعونَ إِلَىالنّار» (قصص/ 28، 41) و بسيارى
از ضعيفان قوم فرعون، پيروى از چنين پيشوايانى را موجب عذاب خود مىدانند. (غافر/
40، 47- 48) سيره و منش آلفرعون قرآن، سه بار از دأب
آلفرعون و پيشينيان آنان سخن گفته است. واژه دأب در اصل، استمرار و اصرار در كارى
تا حدّ خستگى است؛ سپس معناى آن به شأن، امر و عادت منتقل شده است.[2] افزون بر اوصاف و اخلاقى كه از
آلفرعون گذشت، چند رفتار زشت ديگر براى آنان عادتى شده بود كه ذكر آن عادتها و
فرجام شوم ايشان، درس عبرتى براى كافران و نيز تسكينى براى رسولاكرم صلى الله
عليه و آله است. آيات مربوط به دأب آلفرعون، در سورههاى آلعمران و انفال آمده و
نزول آنها با اوايل تشكيل حكومت اسلامى و وقوع جنگ بدر مقارن است كه مسلمانان در
ضعف بودند و دشمنان آنان شوكت ظاهرى داشتند. در سوره آلعمران، پس از
اشاره به عِدّه و عُدّه كافران، سخن از دأب آلفرعون[1]. الميزان، ج 8، ص227 [2]. جامعالبيان، مج3، ج 3، ص 259
اسم الکتاب : اعلام القرآن المؤلف : فرهنگ و معارف قرآن الجزء : 1 صفحة : 138