اسم الکتاب : اعلام القرآن المؤلف : فرهنگ و معارف قرآن الجزء : 1 صفحة : 137
استَكبَروا إِنّا
كُلٌّ فيها إِنَّ اللّهَ قَد حَكمَ بَينَ العِباد».
(غافر/ 40، 47- 48) 8. شكنجه و نسلكشى: «و إِذ نَجَّينكُم مِن ءَالِ فِرعَونَ يَسومونَكُم سوءَالعَذابِ
يُذبّحونَ أَبناءَكُم و يَستَحيونَ نِساءَكُم و فِى ذلِكُم بَلَاءٌ مِن رَبّكُم
عَظيم و ياد كنيد آنگاه كه شما را از چنگ فرعونيان رهانيديم؛ همانهايى
كه] شما را سخت شكنجه مىكردند؛ پسران شما را سر مىبريدند، و زنان شما را زنده
مىگذاشتند و در آن امر و بلا] و آزمايش بزرگى از جانب پروردگارتان بود.» (بقره/
2، 49) آيات 141 اعراف/ 7 و 6 ابراهيم/ 14 نيز به همين مطلب اشاره دارد. فخررازى
درباره زيانهاى ذبح پسران و زنده نگهداشتن دختران بنىاسرائيل، به مواردى مانند
كمى مردان، انقطاع نسل، عذاب روحى مادران و بهرهگيرى جنسى از زنهاى آنان كه
نهايت ذلّت يك قوم است،[1]
اشاره مىكند. 9. پيمانشكنى: آلفرعون
هرگاه گرفتار عذاب مىشدند، با موسى پيمان مىبستند كه ايمان آورند و بنىاسرائيل
را رها سازند و چون عذاب از آنان برداشته مىشد، پيمان مىشكستند: «و لَمّا وَقَعَ عَلَيهِمُ الرّجزُ قالوا يموسىَ ادعُ لَنا
رَبّكَ بِما عَهِدَ عِندَكَ لَئِن كَشَفتَ عَنّا الرّجزَ لَنُؤمِنَنَّ لَكَ و
لَنُرسِلَنَّ مَعَكَ بَنِىإِسرءِيلَ* فَلَمّا كَشَفنا عَنهُمُ الرّجزَ إِلى
أَجَلٍ هُم بلِغوه إِذا هُم يَنكُثون.» (اعراف/ 7، 134-
135) و آيه 50 زخرف/ 43 نيز از پيمانشكنى آنان خبر مىدهد:
«فَلَمّا كَشَفنا عَنهُمالْعَذابَ إِذاهُم يَنكُثون».
فعل مضارع در آيات پيشين، به تكرار و استمرار پيمانشكنىهاى آنان اشاره دارد. 10. تهمت: از ديگر رفتار
فرعونيان متّهم ساختن موسى به انواع تهمتها است: الف. تهمت سحر: «و قالوا يأَيُّهَ السَّاحِرُ ادعُ لَنا رَبَّكَ بِما عَهِدَ
عِندَكَ إِنَّنا لَمُهتَدون.» (زخرف/ 43، 49) ملأ فرعون
گفتند: موسى جادوگر است: «قالَ المَلَأ مِن قَومِ فِرعَونَ
إِنَّ هذا لَسحِرٌ عَليم.» (اعراف/ 7، 109) ب. تهمت به فسادگرى: سران قوم فرعون، موسى عليه
السلام را به افساد در زمين متّهم كردند: «و قالَ
المَلَأُ مِن قَومِ فِرعَونَ أتَذَرُ موسى و قَومَهُ لِيُفسِدوا فِىالأَرض.» (اعراف/ 7، 127) در همين جهت مىگفتند كه موسى قصد دارد مردم را از
سرزمينشان بيرون كند: «يُريدُ أَن يُخرِجَكُم مِن
أَرضِكُم.» (اعراف/ 7، 110) ج. شگون بد زدن: هنگامىكه آلفرعون بر اثر رفتارشان دچار خشكسالى شدند، به[1]. التفسير الكبير، ج1، ص 68
اسم الکتاب : اعلام القرآن المؤلف : فرهنگ و معارف قرآن الجزء : 1 صفحة : 137