اسم الکتاب : اعلام القرآن المؤلف : فرهنگ و معارف قرآن الجزء : 1 صفحة : 130
عمران است؛[1] 5. پيامبران و امامان معصومى كه ازنسل
عمران هستند؛[2] زيرا آنان را در آيه، برگزيدگان
خداوند دانسته و اين وصف در همه خويشان ونزديكان صادق نيست؛[3] 6. شخص عمران، چنانكه در آيه 248 بقره/ 2 از شخص موسى و هارون، به
آل تعبير شده است.[4] نسبت آلعمران و
آلابراهيم براساس مباحث گذشته، خواه
عمران پدر مريم باشد يا پدر موسى و هارون، در هر صورت، جزو آلابراهيم است؛[5] زيرا آل ابراهيم، چه از طريق اسماعيل
يا از طريق اسحاق، شامل هر دو عمران و همه پيامبران و معصومان پس از ابراهيم نيز
مىشود؛[6] چنانكه گروهى از مفسّران در تفسير «ذُرّيَّةً بَعضُها مِن بَعض»
(آلعمران/ 3، 34) گفتهاند: همه پيامبران، از ذرّيّه
آدم و بعد ذرّيّه نوح، سپس ذرّيّه ابراهيم هستند.[7] برخى نيز گفتهاند: «ذُرّيَّةً بَعضُها
مِن بَعض» حال يا بدل از آلابراهيم و آلعمران است؛ يعنى آن دو، يك ذرّيّه
هستند كه بعضى (آلعمران) از بعضى ديگر (آلابراهيم) هستند.[8] درباره اين كه چرا از
آلعمران جداگانه نام برده شده با اين كه آلابراهيم آن را دربردارد، 3 احتمال
وجود دارد: 1. براى آگاه كردن مخاطب به اين كه عيسى هم بشرى با كرامات بزرگ از
ناحيه خداوند است و براى نبوّت برگزيده شده تا ادّعاى مدّعيانِ الوهيّت او را باطل
كند.[9] 2. براى آگاه كردن مخاطب
به شرف و منزلت آلعمران. البتّه ذكر خاص پس از عام، لزوماً به معناى برترى بر
ديگران نيست؛ زيرا خاتم انبيا، برترين پيامبران بوده و داخل در[1]. روضالجنان، ج 4،ص 284 [2]. مجمع البيان، ج 2،ص 735 [3]. مجمع البيان، ج 2،ص 735 [4]. همان، ص 734 [5]. الكشاف، ج 1، ص354 [6]. الفرقان، ج 3- 4،ص 103 [7]. الدرالمنثور، ج 2،ص 180 [8]. تفسير بيضاوى، ج2، ص 29؛ التفسيرالكبير، ج 8، ص 24 [1]. روحالمعانى، مج3، ج 3، ص 211
اسم الکتاب : اعلام القرآن المؤلف : فرهنگ و معارف قرآن الجزء : 1 صفحة : 130