responsiveMenu
صيغة PDF شهادة الفهرست
   ««الصفحة الأولى    «الصفحة السابقة
   الجزء :
الصفحة التالیة»    الصفحة الأخيرة»»   
   ««اول    «قبلی
   الجزء :
بعدی»    آخر»»   
اسم الکتاب : اعلام القرآن المؤلف : فرهنگ و معارف قرآن    الجزء : 1  صفحة : 130
عمران است؛ [1] 5. پيامبران و امامان معصومى كه ازنسل عمران هستند؛ [2] زيرا آنان را در آيه، برگزيدگان خداوند دانسته و اين وصف در همه خويشان ونزديكان صادق نيست؛ [3] 6. شخص عمران، چنان‌كه در آيه 248 بقره/ 2 از شخص موسى و هارون، به آل تعبير شده است. [4]
نسبت آل‌عمران و آل‌ابراهيم‌
براساس مباحث گذشته، خواه عمران پدر مريم باشد يا پدر موسى و هارون، در هر صورت، جزو آل‌ابراهيم است؛ [5] زيرا آل ابراهيم، چه از طريق اسماعيل يا از طريق اسحاق، شامل هر دو عمران و همه پيامبران و معصومان پس از ابراهيم نيز مى‌شود؛ [6] چنان‌كه گروهى از مفسّران در تفسير «ذُرّيَّةً بَعضُها مِن بَعض» (آل‌عمران/ 3، 34) گفته‌اند:
همه پيامبران، از ذرّيّه آدم و بعد ذرّيّه نوح، سپس ذرّيّه ابراهيم هستند. [7] برخى نيز گفته‌اند:
«ذُرّيَّةً بَعضُها مِن بَعض» حال يا بدل از آل‌ابراهيم و آل‌عمران است؛ يعنى آن دو، يك ذرّيّه هستند كه بعضى (آل‌عمران) از بعضى ديگر (آل‌ابراهيم) هستند. [8]
درباره اين كه چرا از آل‌عمران جداگانه نام برده شده با اين كه آل‌ابراهيم آن را دربردارد، 3 احتمال وجود دارد: 1. براى آگاه كردن مخاطب به اين كه عيسى هم بشرى با كرامات بزرگ از ناحيه خداوند است و براى نبوّت برگزيده شده تا ادّعاى مدّعيانِ الوهيّت او را باطل كند. [9]
2. براى آگاه كردن مخاطب به شرف و منزلت آل‌عمران. البتّه ذكر خاص پس از عام، لزوماً به معناى برترى بر ديگران نيست؛ زيرا خاتم انبيا، برترين پيامبران بوده و داخل در
[1]. روض‌الجنان، ج 4،ص 284
[2]. مجمع البيان، ج 2،ص 735
[3]. مجمع البيان، ج 2،ص 735
[4]. همان، ص 734
[5]. الكشاف، ج 1، ص354
[6]. الفرقان، ج 3- 4،ص 103
[7]. الدرالمنثور، ج 2،ص 180
[8]. تفسير بيضاوى، ج2، ص 29؛ التفسيرالكبير، ج 8، ص 24
[1]. روح‌المعانى، مج3، ج 3، ص 211
اسم الکتاب : اعلام القرآن المؤلف : فرهنگ و معارف قرآن    الجزء : 1  صفحة : 130
   ««الصفحة الأولى    «الصفحة السابقة
   الجزء :
الصفحة التالیة»    الصفحة الأخيرة»»   
   ««اول    «قبلی
   الجزء :
بعدی»    آخر»»   
صيغة PDF شهادة الفهرست