اسم الکتاب : اعلام القرآن المؤلف : فرهنگ و معارف قرآن الجزء : 1 صفحة : 129
اگر مقصود از شخص دوم، غير
از شخص اوّل باشد، موجب به اشتباه افكندن شنونده مىشود كه از كلام حكيم به دور
است.[1] 3. در مواردى، از پدر مريم
با نام عمران ياد شده؛ ولى در هيچ جاى از قرآن، از پدر موسى به عمران تعبير نشده
است.[2] 4. اين آيه با آيه ديگرى
كه درباره مريم و عيسى است، مطابقت شديد دارد:
«وَ جَعَلنها وَ ابنَها ءَايَةً لِلعلَمين».[3] (انبياء/ 21، 91) گفته شده مقصود از عمران در اين آيه و آيات بعد،
پدر موسى عليه السلام است، زيرا ممكن است عمران، پدر موسى نيز دخترى به نام مريم
داشته باشد، هم چنانكه در عهد عتيق نيز مريم خواهر موسى و هارون و هر سه از
فرزندان عمرام به شمار آمده است.[4] اين گفته پذيرفته نيست؛ زيرا آيات، از مريمى سخن مىگويد كه كفالت
او را زكريا، پدر يحيى بر عهده داشته است و زكريا و يحيى هر دو در زمان عيسى
مىزيستهاند[5] و به شهادت قرآن، پيش از آن، كسى به
نام يحيى ناميده نشده بود. (مريم/ 19، 7) در ضمن،
مقصود از آلعمران، نمىتواند هر دو عمران باشد؛ زيرا نام عمران پدر مريم، دو بار
در قرآن آمده و از عمران پدر موسى نامى برده نشده است. از سوى ديگر، فاصله آنها
حدود 1800 سال بوده كه با اين فاصله زمانى، بعيد به نظر مىرسد منظور هر دوى آنها
باشد. آلعمران چه كسانىاند؟ چون مفسّران، در معناى آل
و مقصود از عمران، وحدت نظر ندارند، در معناى آلعمران نيز بر يك نظر نيستند و
احتمال دادهاند كه منظور، يكى از اينها باشد: 1. عيسى و مريم كه اين قول
مشهور است؛[6] 2. موسى و هارون؛ 3. مؤمنان به عيسى،
زيرا آل به معناى پيرو نيز آمده است؛[7] 4. امام على عليه السلام زيرا نام پدر حضرت در تورات،[1]. روحالمعانى، مج3، ج 3، ص 211 [2]. الميزان، ج 3، ص167 [3]. الميزان، ج 3، ص167 [4]. كتاب مقدس، اولتواريخ، 5: 29 [5]. تفسير بيضاوى، ج2، ص 30 [6]. مجمعالبيان، ج 2،ص 735 [7]. التفسير الكبير، ج8، ص 24
اسم الکتاب : اعلام القرآن المؤلف : فرهنگ و معارف قرآن الجزء : 1 صفحة : 129