اسم الکتاب : اعلام القرآن المؤلف : فرهنگ و معارف قرآن الجزء : 1 صفحة : 131
آلابراهيم است.[1] 3. چون قرآن، پس از اين
آيه، به تفصيل درباره دو فرد منسوب به عمران يعنى مريم و عيسى سخن گفته، نام
آلعمران را جداگانه آورده است.[2] چرا آلعمران برگزيده
شدند؟ برخى مفسّران، از جمله «وَاللّهُ سَمِيعٌ عَلِيم»
در آيه 34 آلعمران/ 3 چنين استفاده كردهاند: خداوند كسانى را برمىگزيند كه در
قول و عمل ثبات داشته باشند و چون آلعمران داراى اين ويژگى بودند، برگزيده شدند[3]. بعضى نيز گفتهاند: مقصود اين است كه
خداوند از گفتار و نيّتهاى قلبى آنان آگاه است و ملاكِ گزينش آلعمران از اين جهت
است كه در گفتار، صادق و در نيّت، پاك و خالصاند؛[4] به هر حال، گزينش آنها براساس ارزشها و شايستگىهاى موجود در خود
آنان بوده است؛ در غير اين صورت، انتخاب فردى در جاىگاه نبى، ترجيح بدون دليل است
كه از خداوند حكيم محال است.[5] چرا قرآن به فضايل
آلعمران پرداخته است؟ برخى گفتهاند: عقايد
انحرافى يهود كه مىگفتند: ما فرزندان و دوستان خداييم و مسيحيان كه مىگفتند: مسيح
پسر خدا است، موجب شد تا خداوند در ابتداى آيه، فضايل پيامبران را نقل، و در پايان
با جمله «وَاللّهُ سَمِيعٌ عَلِيم»
دروغگويان در حقّ انبيا را تهديد كند.[6] بعضى نيز گفتهاند: يادآورى امتيازهاى پيامبران گذشته، از جمله
آلعمران، زمينهساز ايمان اهلكتاب به پيامبر خاتم است؛[7] به ويژه كه يادآور مىشود: پيغمبر خاتم،[1]. تفسير بيضاوى، ج2، ص 29 [2]. الفرقان، ج 3- 4،ص 103 [3]. تفسير بيضاوى، ج2، ص 29 [4]. الميزان، ج 3، ص168 [5]. راهنما، ج 2، ص400 [6]. التفسير الكبير، ج8، ص 25 [7]. راهنما، ج 2، ص401
اسم الکتاب : اعلام القرآن المؤلف : فرهنگ و معارف قرآن الجزء : 1 صفحة : 131