اسم الکتاب : تفسير پژوهي ابوالفتوح رازي المؤلف : ایازی، سید محمد علی الجزء : 1 صفحة : 377
عنوان مطرح مى شود: افعال بندگان: در بحث جبر و اختيار، يكى از محورهاى مهم تعيين نسبت افعال مردم به خدا و خلق است. شيخ سخن مجبره را مى آورد كه مى گويند: «اعمالى كه بندگان مى كنند از كفر و ايمان و طاعت و معصيت و مباح و قبيح، فاعل آن بر حقيقت خداست» [1] ، سپس در آيات متعددى به رد اين سخن مى پردازد. يكى از دلايل وى اين است: «محال است كه خداوند تعالى به آلت و جارحه، فعل كند» [2] ؛ در حالى كه در آيه شريف: «ذلِكَ بِما قَدَّمَتْ أَيْدِيكُمْ» فعل را به اعضا و جوارح انسان اضافه نموده است، با اينكه مى دانيم خداوند در انجام فعل نياز به آلت و وسيله ندارد. [3] شيخ براى رد تفويض نيز ضمن تفسير آية الكرسى، جمله «لَهُ ما فِي السَّماواتِ وَ ما فِي الْأَرْضِ» [4] را دليل بطلان نظر مفوضه دانسته كه گفته اند: «خداى تعالى تفويض خلق عالم كرد با شخص محدث كه او را بيافريد و به نيابت خود بداشت». بنابراين، او نه جبر را مى پذيرد و نه تفويض را. [5] ثواب و عقاب: مجبره معتقدند: «خداى تعالى نامستحق را عقوبت مى كند و ثواب و عقاب نامعلل باشد» [6] و «خداى تعالى به گناه ديگرى، ديگرى را بگيرد و بار عقوبت او بر اين بنهد». [7] اما ابوالفتوح بر خلاف مجبره، مانند ديگر پيروان مذهب اماميه معتقد است كه خداوند: «در قيامت با مكلفان كار به استحقاق كند و ثواب و عقاب بر حسب عمل