مىباشند ولى مخارجشان به عهده والدشان
مىباشد مىتوان براى مخارج عروسىشان از سهم سادات داد؟ و در صورتى كه پدرشان
توانائى مختصرى داشته باشد، چه صورت دارد؟.
ج
- خود پدر اگر فقير نباشد و متمكّن از خرج عروسى پسر باشد نمىتواند
خمس بگيرد، ولى اگر پسر فقير باشد و پدر مخارج عروسى به او ندهد، مىتواند خمس
بگيرد.
س 360
- هر گاه جنسى كه به آن خمس تعلّق گرفته موجود باشد و مالك نخواهد از
عين آن، خمس بدهد بلكه مىخواهد عوض آن، پول يا جنس ديگرى بدهد آيا در قبول آن،
رضايت مستحقّ يا مجتهد نسبت به سهم امام عليه السّلام معتبر است يا خير؟.
ج
- در فرض سؤال، رضايت آنان معتبر نيست. بلى اولى اعتبار رضايت است
مخصوصا در سهم امام عليه السّلام.
س 361
- هر گاه شخصى زمينى را براى مسجد يا مدرسه طلّاب علوم دينيّه واگذار
كند آيا مىتواند آن را بابت سهم امام عليه السّلام محسوب دارد يا خير؟.
ج
- اگر قربة إلى اللَّه زمين را در اختيار قرار داده و فعلا مىخواهد
بحساب سهم امام عليه السّلام باشد نمىشود.
س 362
- اشخاصى كه در يك منطقه، معروف به سادات فاطمه نسبند با اين كه مدرك
ديگرى بدست ندارند بلكه خودشان نيز مردّد هستند، مىتوانند خمس بگيرند يا خير؟.
ج
- اگر از طرف پدر، معروف و مشهور به سيادت باشند در صورت احتياج،
مىتوانند خمس بگيرند.
س 363
- در بعضى از مساجد، صندوقى تأسيس شده كه از وجوه اين صندوق، با
شرائطى به افراد مسلمان قرض الحسن داده مىشود و ضمنا جهت تعمير مساجد و تبليغات و
نشر معارف اسلامى و كمك به مسلمانان و كودكان بىسرپرست و غيره از محلّ وجوه
صندوق، پرداختهايى انجام مىگيرد اكنون به اين دو سؤال جواب بفرماييد