اوّل: اين كه آيا انسان مىتواند سهم امام
عليه السّلام را به يكى از صندوقهاى مذكور بسپارد تا به مصارف فوق برسد با اين شرط
كه خود و يا وارث او نتواند آن وجه را مستردّ نمايد؟.
دوّم: اين كه آيا انسان با فرض اين كه شخص واجد شرائط دريافت سهم
سادات- از نظر پرداخت كننده- موجود نباشد مىتواند سهم سادات را به صندوق بسپارد
كه هر وقت، شخص واجد شرائط دريافت- از نظر پرداخت كننده- شناخته شد آن را مستردّ
نموده و به مصرف، برساند؟.
ج (1 و 2)
- امر سهم مبارك امام عليه السّلام با مجتهد جامع الشرائط است و بايد
با اجازه او مصرف شود و سهم سادات را بايد به دست سيّد فقير داد و ريختن در صندوق
مزبور جايز نيست.
س 364
- به سيّد كبوتر بازى كه در پشت بامها كبوتر بازى مىكند مىشود خمس
داد؟.
ج
- در صورتى كه سيّد و فقير است، خمس به او بدهيد امّا او را از اين
عمل، منع كنيد.
س 365
- در بعضى از جاها، اهالى محلّ وجهى را كه به مبلّغ مىدهند از
وجوهات حساب مىكنند آيا صحيح است يا خير؟.
ج
- اگر قربة إلى اللَّه مشغول تبليغ باشد و مردم هم وجوه شرعيّه خود
را قربة إلى اللَّه به او بدهند و به مورد هم باشد اشكال ندارد ولى اگر بعنوان حقّ
الزّحمه بدهند مشكل است و ذمّه آنها هم چنان مشغول است بلى اگر قبلا از حاكم شرع
اذن گرفته باشند عيبى ندارد و اللَّه العالم.
س 366
- براى سادات علوى غير از سادات فاطمى خمس و صدقه چه حكم دارد و ضمنا
بفرماييد آيا اولاد حضرت عبّاس بن على (ع) هم حكم سيّد دارند يا خير؟.
ج
- مصرف سهم سادات ساداتى هستند كه از طرف پدر از اولاد هاشم باشند و
استحقاق نيز داشته باشند و صدقه سيّد به سيّد مىرسد و صدقه واجبه غير سيّد بايد
به غير سيّد داده شود و صدقات مستحبّه مانعى ندارد و كسى كه از طرف