سيّدى است، فقير و مقروض، و اداء قرض برايش
غير مقدور است، آيا دائن مىتواند از سهم مبارك امام عليه السّلام ذمّه او را بري
كند يا نه؟.
ج
- در فرض سؤال اگر مديون، سيّد فقير باشد به نحوى كه نتواند دين خود
را اداء نمايد جائز است از بابت خمس ذمّه او را بري كند و احوط آنست كه خمس را به
او بدهد و سيّد، بابت طلب به دائم برگرداند و حكم در غير سيّد، نسبت به زكات نيز
چنين است و امام امر سهم مبارك امام، عليه السّلام موكول به اجازه حاكم شرع است.
س 356
- آيا مىتوان به شخصى كه خودش سيّد نيست ولى همسر او سيّده است خمس
داد يا نه؟.
ج
- اگر شوهر، قادر به اداء نفقه او نيست مانعى ندارد كه به زوجه او
خمس بدهند ولى به شوهر نمىشود خمس داد و براى غير نفقات واجبه كه بر حسب عرف، لازم
است نيز از بابت سهم سادات مىتوان به او داد.
س 357
- كسى كه كاملا به خرج خود و عيالش نمىرسد، آيا مىتوان به عيالش كه
سيّده است و يا به مادرش كه علويّه است خمس داد كه از شوهر و يا فرزندش، دستگيرى
كند يا نه؟.
ج
- بلى جائز است ولى نسبت به علويّهاى كه شوهرش متمكّن از نفقه و
مخارج او و خودش نيست احتياط اين است كه بمقدار تكميل معاش او به خودش بدهند و او-
بعد از تملّك- به شوهرش بدهد و بعد چون استحقاق پيدا مىكند باز به او پرداخت
نمايند.
س 358
- از سهم سادات كه 50 در صد آن را خود شخص مىپردازد مىتوان به سادات
محصّل، جهت تأمين لباس و لوازم التّحرير و شهريّه دبستان آنها پرداخت نمود يا نه؟.
ج
- بلى جائز است ولى اگر صغير، هستند به ولىّ شرعى آنان بپردازد بشرط
آن كه كمك به فساد عقيده و اخلاق آنان نشود و به مصرف كتابهاى گمراه كننده نرساند.
س 359
- ساداتى كه متأهّل نيستند و وقت تأهلّشان رسيده و فقير