اسم الکتاب : يكصد و هشتاد پرسش و پاسخ المؤلف : مكارم شيرازى، ناصر الجزء : 1 صفحة : 587
اما ايرادى كه به اين استدلال مىتوان كرد اين است كه «عالمين» اگر به معنى
مردم معاصر بوده باشد و اصطفاء (برگزيدن) حتماً بايد از ميان چنين اشخاصى صورت
گيرد، اين استدلال قابل قبول خواهد بود، اما اگر كسى بگويد «عالمين» اعم از
معاصران و غير معاصران است، همانگونه كه در حديث معروف در فضيلت بانوى اسلام حضرت
فاطمه (سلام اللَّه عليها) از پيامبر اسلام صلى الله عليه و آله نقل شده كه
مىفرمايد: اما ابنتى فاطمه فهى سيدة نساء العالمين من
الاولين و الآخرين: «دخترم فاطمه بانوى زنان
جهان از اولين و آخرين است». در اين صورت آيه فوق دلالتى بر اين مقصود نخواهد داشت
و درست به اين ميماند كه كسى بگويد خداوند، عدهاى را از ميان انسانها (انسانهاى
تمام قرون و اعصار) برگزيده كه يكى از آنها آدم است در اين صورت هيچ لزومى ندارد
كه در عصر و زمان آدم، انسانهاى ديگرى وجود داشته باشند كه نام عالمين بر آنها
اطلاق گردد و يا آدم از ميان آنها برگزيده شود.
به خصوص اينكه سخن دربرگزيدن خدا است خدائى كه از آينده و نسلهائى كه در
زمانهاى بعد مىآيند به خوبى آگاه بوده است [1].
و اما مهمتر دليلى كه طرفداران ثبوت انواع از
آيات قرآن، انتخاب كردهاند، آيات مورد بحث و مانند آن است كه مىگويد:
خداوند انسان را از گل خشك كه از گل تيره رنگ بد بوى گرفته شده بود آفريده
جالب اينكه اين تعبير هم در مورد خلقت
«انسان» گفته شده (وَ لَقَدْ خَلَقْنَا الْإِنْسانَ مِنْ صَلْصالٍ مِنْ
حَمَإٍ مَسْنُونٍ- آيه 26 حجر) و هم درباره «بشر» (وَ إِذْ قالَ رَبُّكَ لِلْمَلائِكَةِ إِنِّي خالِقٌ
بَشَراً مِنْ صَلْصالٍ مِنْ حَمَإٍ مَسْنُونٍ- آيه 28 حجر) و هم به قرينه ذكر سجده فرشتگان بعد از آن در مورد شخص آدم آمده
است (به آيات 29 و 30 و 31 سوره حجر دقت كنيد).
[1]- اين احتمال نيز وجود دارد كه
فرزندان آدم در مدتى نه چندان طولانى جامعه كوچكى تشكيل دادند كه آدم برگزيده آنان
بود.
اسم الکتاب : يكصد و هشتاد پرسش و پاسخ المؤلف : مكارم شيرازى، ناصر الجزء : 1 صفحة : 587