اسم الکتاب : يكصد و هشتاد پرسش و پاسخ المؤلف : مكارم شيرازى، ناصر الجزء : 1 صفحة : 570
البته نبايد اين مطلب را فراموش كرد كه تنها صبح نيايش كردن و بقيه روز همچون
يك وحشى به سر بردن بيهوده است، بايد نيايش را پيوسته انجام داد و در همه حال با
توجه بود تا اثر عميق خود را در انسان از دست ندهد» [1].
آنان كه براى دعا اثر تخديرى قائلند معنى دعا را نفهميدهاند، زيرا معنى دعا
اين نيست كه از وسائل و علل طبيعى دست بكشيم و بجاى آن دست به دعا برداريم، بلكه
مقصود اين است بعد از آنكه نهايت كوشش خود را در استفاده از همه وسائل موجود به
كار بستيم، آنجا كه دست ما كوتاه شد و به بن بست رسيديم به سراغ دعا برويم، و با
توجه و تكيه بر خداوند، روح اميد و حركت را در خود زنده كنيم، و از كمكهاى بىدريغ
آن مبدأ بزرگ مدد گيريم.
بنابراين دعا مخصوص به نارسائيها و بنبستها است، نه عاملى به جاى عوامل
طبيعى.
«نيايش در همين حال كه آرامش را پديد
آورده است، در فعاليتهاى مغزى انسان يك نوع شكفتگى و انبساط باطنى و گاهى روح
قهرمانى و دلاورى را تحريك مىكند، نيايش خصائل خويش را با علامات بسيار مشخص و
منحصر به فرد نشان مىدهد، صفاى نگاه، متانت رفتار، انبساط و شادى درونى، چهره پر
از يقين، استعداد هدايت، و نيز استقبال از حوادث، اينها است كه از وجود يك گنجينه
پنهان در عمق روح ما حكايت مىكند، و تحت اين قدرت حتى مردم عقب مانده و كم
استعداد نيز مىتوانند نيروى عقلى و اخلاقى خويش را بهتر به كار بندند و از آن
بيشتر بهره گيرند، اما متأسفانه در دنياى ما كسانى كه نيايش را در چهره حقيقيش
بشناسند بسيار كمند» [2].
از آنچه گفتيم پاسخ اين ايراد كه مىگويند دعا بر خلاف «رضا و تسليم» است نيز روشن شد، زيرا دعا
همانطور كه در بالا شرح داده شد يك نوع كسب قابليت براى تحصيل سهم زيادتر از فيض
بىپايان پروردگار است.
[1]- «نيايش» نوشته طبيب و روانشناس
مشهور «الكسيس كارل)،