اسم الکتاب : والاترين بندگان المؤلف : مكارم شيرازى، ناصر الجزء : 1 صفحة : 70
ج- ايجاد نفرت:
انسانهاى متكبّر در هر جامعهاى منفورند، و بر عكس متواضعان محبوب القلوب
هستند. همه انسانها، اشخاص متواضع را دوست دارند و به آنها عشق مىورزند، به همان
مقدار كه از افراد متكبّر نفرت دارند و از آنها دورى مىكنند؛ زيرا تكبّر تخم
عداوت و دشمنى را در دلها مىپاشد؛ و تفاوتى نمىكند كه از نوع خود برتر بينى
باشد، يا از نوع خود محورى، يا از نوع خودپسندى و يا از نوع خودخواهى به حساب آيد.
خلاصه اين كه متكبّر به هر نوعى از انواع تكبّر آلوده باشد، تنهاى تنها مىماند.
بدين جهت امام على عليه السلام فرمودند:
«لَيْسَ
لِمُتِكَبِّرٍ صَدِيقٌ؛ شخص متكبّر، از دوست بى
بهره است!»[1]
د- سر چشمه گناهان:
بعضى از گناهان، كليدى هستند. دروغ از جمله گناهان كليدى است؛ [2] همانگونه كه
حبّ دنيا [3] و شرب
خمر نيز از گناهان كليدى هستند. [4] تكبّر همچون دروغ و حبّ دنيا و شرب خمر، از گناهان كليدى
محسوب مىشود، و سرچشمه بسيارى از گناهان است. [5]
[2]. اين مطلب در روايات متعدّدى بيان
شده است؛ از جمله در روايتى از امام حسن عسكرى عليه السلام مىخوانيم «جُعِلَتِ
الْخَبَائِثُ فِى بَيتٍ وَ جُعِلَ مِفْتَاحُهُ الْكِذْبَ؛ [همه] پليديها در يك
خانه نهاده شده و كليد آن، دروغ قرار داده شده است.» (ميزانالحكمة، باب 3403،
حديث 17528.)
[3]. امام سجّاد عليه السلام پس از
اين كه عدم وابستگى به دنيا را بعد از معرفة الله، از بهترينها مىشمارد، در مقام
استدلال به اين مطلب مىفرمايد: زيرا «حبّ الدّنيا وابستگىهاى متعدّدى به دنبال
دارد، از جمله وابستگى به زن، وابستگى به ثروت، وابستگى به مقام، راحتطلبى، شهرت
سخن گفتن و ... و در پايان مىفرمايد: انبياء و دانشمندان پس از توجّه به اين امور
گفتهاند: حُبُّ الدُّنيَا رَأْسُ كُلِّ خَطِيئَةٍ؛ دنيادوستى سرچشمه هر گناهى
است.» (ميزان الحكمة، باب 1229، حديث 6039.)
[4]. در حديثى از پيامبر اسلام صلى
الله عليه و آله مىخوانيم: «الْخَمرُ امُّ الْخَبَائثِ؛ شراب، ريشه پليديهاست.»
(ميزانالحكمة، باب 1133، حديث 5362.)
[5]. امام على عليه السلام در حديث
تكان دهندهاى مىفرمايند: «أَلْكِبْرُ دَاعٍ إِلَى التَّقَحُّمِ فِى الذُّنُوبِ؛
تكبر انگيزه فرو رفتن در (منجلاب ديگر) گناهان است.» (ميزان الحكمة، باب 3368،
حديث 17406.)
اسم الکتاب : والاترين بندگان المؤلف : مكارم شيرازى، ناصر الجزء : 1 صفحة : 70