اسم الکتاب : والاترين بندگان المؤلف : مكارم شيرازى، ناصر الجزء : 1 صفحة : 45
بدين جهت،
اسلام به سربازانش اجازه آغاز هيچ جنگى را نداده، و در تمام جنگهاى اسلامى گلوله
اوّل را دشمن شليك كرده است.
آيا اين
ديدگاه در مورد جهاد، آميخته با خشونت است، يا نهايت رأفت و رحمت!
در آيه شريفه
194 سوره بقره نيز مىخوانيم:
«فَمَنِ اعْتَدَى عَلَيْكُمْ فَاعْتَدُوا
عَلَيْهِ بِمِثْلِ مَا اعْتَدَى عَلَيْكُمْ وَ اتَّقُوا اللَّهَ وَ اعْلَمُوا
أَنَّ اللَّهَ مَعَ الْمُتَّقِينَ»- يعنى، اوّلًا تنها در مقابل كسانى
كه به مقابله و مبارزه با شما اقدام مىكنند، اجازه جنگ داده شده است؛ ثانياً در
هجوم بر آنها بايد به اندازهاى كه شرّ و ظلم آنها دفع مىشود قناعت كنيد و پا را
فراتر نگذاريد؛ و ثالثاً تقوا و خويشتندارى را، حتّى در ميدان جنگ و خونريزى، از
دست ندهيد و بدانيد كه خداوند با تقوا پيشهگان است.
در حقيقت
قانون جهاد اسلام چيزى است كه همه عقلاى جهان آن را قبول دارند، و به آن عمل
مىكنند. آيا هيچ عاقلى اجازه مىدهد كه انسان در مقابل هجوم دشمن تسليم شود، تا
مسلّط بر جان و مال و ناموس او گردد؟ هرگز! بلكه تمام عقلاء همان منطق بازدارنده
قرآن را توصيه مىكنند.
د- جهاد
ابتدائى نوعى خشونت!
سؤال: آنچه
گفتيد در مورد جهاد دفاعى اسلام صحيح و مورد قبول، و ما نيز معترفيم كه جهاد دفاعى
خشونت محسوب نمىشود، بلكه هماهنگ با رحمت و رأفت اسلامى است؛ امّا آيا جهاد
ابتدايى كه بدون حمله طرف مقابل انجام مىشود، نيز هماهنگ با رحمت اسلامى است؟ و
نوعى خشونت تلقّى نمىگردد؟
پاسخ: اوّلًا
برخى از محقّقان و انديشمندان و مورّخان اسلامى معقدند كه در اسلام جهاد ابتدايى
نداريم، و تمام جنگهاى زمان پيامبر صلى الله عليه و آله در صدر اسلام جنبه دفاعى
داشته است؛ يعنى، حمله از سوى دشمنان بوده و پيامبر صلى الله عليه و آله و
مسلمانان به دفاع از خويش بر مىخاستند.
اسم الکتاب : والاترين بندگان المؤلف : مكارم شيرازى، ناصر الجزء : 1 صفحة : 45