اسم الکتاب : والاترين بندگان المؤلف : مكارم شيرازى، ناصر الجزء : 1 صفحة : 44
براى پاسخ به
اين سؤال، لازم است ديدگاه قرآن مجيد را پيرامون جهاد به دست آوريم، تا معلوم شود
كه آيا جهاد اسلامى نوعى خشونت است يا با رحمت اسلامى سازگار مىباشد؛ براى اين
منظور كافى است آيات 60 و 61 سوره انفال را مورد مطالعه قرار دهيم:
«وَ أَعِدُّوا لَهُمْ مَا اسْتَطَعْتُمْ مِنْ
قُوَّةٍ وَ مِنْ رِبَاطِ الْخَيْلِ»- اى مسلمانان! هر نوع نيرو و
توانى داريد (اعم از توانايىهاى اقتصادى، نظامى، تبليغاتى، اجتماعى و مانند آن)
براى مقابله با دشمنان آماده سازيد.
«تُرْهِبُونَ بِهِ عَدُوَّ اللَّهِ وَ
عَدُوَّكُمْ»- امّا نه براى هجوم به دشمن و آغاز جنگ توسّط شما، بلكه براى اين كه
فكر جنگ را از سر دشمن خارج سازيد، و با آمادگى بالاى شما انديشه جنگ در نطفه خفه
شود.
در حقيقت
اسلام مىخواهد با ايجاد آمادگى عالى مسلمانان، ريشه جنگ را بخشكاند و زمينه
درگيرى و خونريزى را از بين ببرد؛ اسلام مىگويد:
«قوى ونيرومند و پرقدرت باش، تا دشمن حتّى فكر
جنگ و حمله را در سر نپروراند»
آيا چنين
آئينى، آئين خشونت است؟
در آيه بعد
مىخوانيم:
«وَ إِنْ جَنَحُوا لِلسَّلْمِ فَاجْنَحْ لَهَا
وَ تَوَكَّلْ عَلَى اللَّهِ إِنَّهُ هُوَ السَّمِيعُ الْعَلِيمُ»-
اگر دشمنى دست به حمله زد و با توان بالاى نظامى شما روبهرو شد، و پرچم صلح را
برافراشت، و تقاضاى صلح و آشتى كرد، شما نيز از درِ صلح در آييد وبا آنها پيمان
صلح ببنديد.
چرا كه هدف
اسلام درگيرى و خشونت و جنگ و خونريزى نيست و اكنون كه دشمن از كار خود پشيمان
گشته و آماده صلح و آشتى است، جنگ را رها كنيد و آتشبس را بپذيريد.
خلاصه اين
كه، بينش اسلام در مورد جنگ، يك تفكّر پيشگيرانه است و اگر مؤثّر نشد و جنگ رخ
داد، از هر فرصت مناسبى براى قطع جنگ بهره مىجويد.
اسم الکتاب : والاترين بندگان المؤلف : مكارم شيرازى، ناصر الجزء : 1 صفحة : 44