خداوند در
اين آيه غيبت را به خوردن گوشت برادر مرده تشبيه مىكند كه اين زشتى فوق العاده
غيبت و گناه عظيم آن را مىرساند.
در شأن نزول جمله
«لَايَغْتَبْ بَّعْضُكُمْ بَعْضاً» آمده كه اين آيه درباره دو نفر از
اصحاب رسول خدا صلى الله عليه و آله است كه رفيقشان
سلمان
را غيبت
كردند، زيرا او را خدمت پيامبراكرم صلى الله عليه و آله فرستاده بودند تا غذايى
براى آنها بياورد، پيامبراكرم صلى الله عليه و آله نيز
سلمان
را سراغ
اسامة بن
زيد
كه مسئول
بيتالمال بود فرستاد،
اسامه
گفت: الان
چيزى ندارم، آن دو نفر از
اسامه
بدگويى كردند
و گفتند: او بخل ورزيده و درباره
سلمان
هم گفتند:
اگر او را به
سراغ چاه سميحه (چاه پر آبى بود) بفرستيم آب آن خشك خواهد شد.
سپس خودشان
به راه افتادند تا نزد
اسامه
بيايند، و
درباره موضوع كار خود تجسّس كنند، پيامبر صلى الله عليه و آله فرمود: من آثار
خوردن گوشت در دهان شما مىبينم، عرض كردند:
اى رسول خدا
ما امروز مطلقاً گوشت نخوردهايم. فرمود: آرى گوشت
سلمان
و
اسامه
را خوردهايد
و آيه نازل شد و مسلمانان را از غيبت نهى كرد. [2]
علاج غيبت
و توبه آن:
«غيبت» مانند بسيارى از صفات ذميمه تدريجاً به
صورت يك بيمارى روانى در مىآيد، به گونهاى كه غيبت كننده از كار خود لذّت
مىبرد، و از اين كه پيوسته آبروى اين و آن را بريزد احساس رضا و خشنودى مىكند، و
اين يكى از مراحل بسيار خطرناك اخلاقى است. اينجاست كه غيبت كننده بايد قبل از هر
چيز به درمان