؛ خلافت من يكى از فرمانهاى خداست و از قضا و قدر پروردگار مىباشد!». [1]
در واقع ترويج اين عقيده براى جلوگيرى از اعتراض و قيام مردم بود. بدين معنا
كه آنچه امروز اتّفاق مىافتد، خواست خداست و مقاومت در برابر قضا و قَدَر الهى
بىفايده است.
معاويه با اين ترفند، بذر سستى و بىاثر بودن تلاشهاى معترضانه را در جامعه
منتشر مىساخت و آنها را وادار به پذيرش كارهاى خلاف خويش مىكرد.
ج) تحريم ذكر فضايل على عليه السلام و جعل حديث درباره ديگران
معاويه براى جلوگيرى از نفوذ معنوى اهلبيت رسول خدا صلى الله عليه و آله- و
به ويژه اميرمؤمنان على عليه السلام- به مقابله با نشر فضايل آن حضرت عليه السلام
پرداخت؛ از يك سو چنان بر شيعيان و علاقمندان آن حضرت سخت مىگرفت كه كسى جرأت
بيان فضايل مولا عليه السلام را پيدا نكند، و از سوى ديگر دستور داد، براى خلفاى
گذشته، به ويژه عثمان به نقل (و جعل) فضايل بپردازند و براى ناقلان اين فضايل
جوايز فراوانى در نظر گرفت.
ابن ابى الحديد معتزلى در اين باره مىنويسد:
«معاويه به واليان شهرها نامه نوشت و
طىّ بخش نامهاى به همه آنان ابلاغ كرد كه:
علاقمندان عثمان و آنان كه فضايل و مناقبش را نقل مىكنند، از مقرّبان دستگاه
حكومتى قرار داده و مورد اكرام و احترام ويژه قرار دهند و اگر كسى روايتى را در
[1]. مختصر تاريخ دمشق، ج 9، ص 89. وى
همچنين در برابر مخالفت عايشه با زمامدارى يزيد در سال 56 هجرى در مدينه، به وى
گفت: «إِنَّ أَمْرَ يَزِيدَ قَضاءٌ مِنَ الْقَضاءِ، وَ لَيْسَ لِلْعِبادِ
الْخِيَرَةُ مِنْ أَمْرِهِمْ؛ ماجراى زمامدارى يزيد قضاى حتمى است كه بندگان در
اين ارتباط از خود اختيارى (در مخالفت) ندارند». (تاريخ يعقوبى، ج 2، ص 60).
اسم الکتاب : عاشورا ريشهها، انگيزهها، رويدادها، پيامدها المؤلف : مكارم شيرازى، ناصر الجزء : 1 صفحة : 179