؛ اختيار بيت المال در دست من است و هر چه را كه براى امّت صلاح بدانم انجام
مىدهم و گرنه من چه خليفهاى هستم؟». [1]
روشن است كه به عقيده وى صلاح امّت عبارت است از:
اهداى فدك به مروان، بازگردندان حكم بن ابى العاص و مروان- تبعيدى پيامبر صلى
الله عليه و آله- به مدينه، و سپردن مسندى از حكومت به وى، اعطاى دويست هزار درهم
به ابوسفيان، اعطاى صد هزار درهم به مروان، تقسيم خراج عراق بين بنىاميّه و بذل و
بخششهاى بى حساب و كتاب ديگر به ارقاب و نزديكان خويش. [2] (اين بحث در قسمت قبل مشروحاً گذشت).
بديهى است اين وضعيّت نمىتوانست چندان دوام داشته باشد. ثروتاندوزى و جنايات
خويشاوندان عثمان بالاخره مسلمانان ناراضى را برآشفت و شورش و انقلاب بلاد مختلف
اسلامى را فرا گرفت. به ويژه مدينه- مركز خلافت اسلامى- مدّتها در تب و تاب اين
شورش مىسوخت.
عثمان كه تصوّر مىكرد در آن شرايط بحرانى، معاويه در يارى وى كمترين ترديدى
به خود راه نمىدهد، و از هيچ فرصتى در كمك رسانى به وى دريغ نخواهد كرد، با ارسال
نامهاى از او يارى طلبيد و تأكيد كرد تا با شتاب جنگجويان شام را با هر وسيلهاى
كه ممكن است به سوى مدينه گسيل دارد.
ولى معاويه كه به خوبى اوضاع را تحت نظر داشت و از عمق تنفّر و بيزارى مردم
نسبت به خليفه باخبر بود، در اين انديشه بود كه با از ميان رفتن خليفه، قدمى به
كرسى
[1]. شرح نهج البلاغه ابن ابى الحديد،
ج 5، ص 130 و ج 1، ص 339، ذيل خطبه 25.
[2]. همان مدرك، ج 5، ص 198. مراجعه
شود به: پيام امام، ج 1، ذيل خطبه 15.
اسم الکتاب : عاشورا ريشهها، انگيزهها، رويدادها، پيامدها المؤلف : مكارم شيرازى، ناصر الجزء : 1 صفحة : 142