اسم الکتاب : ربا و بانكدارى اسلامى المؤلف : مكارم شيرازى، ناصر الجزء : 1 صفحة : 55
(1)
6- دلايل
تحريم ربا در وامها
براى حرمت
رباى قرضى، چهار دليل مىتوان اقامه كرد.
دليل اوّل:
اطلاق آيات ربا
واژه «ربا»
در آيات قرآن زياد استعمال شده است و بايد معناى اين واژه را از ديدگاه علماى اهل
لغت بررسى كرد، تا محدوده اطلاق آيات ربا، مشخص شود.
(2)
كلمات اهل
لغت پيرامون واژه ربا
1- راغب در
كتاب «مفردات» [1] مىگويد: ربا در لغت داراى دو معنى است 1- زيادى
2- علوّ و برترى، سپس براى هر يك از اين دو معنى از آيات قرآن شاهد مىآورد؛ در
مورد معنى دوم: فَإِذا أَنْزَلْنا عَلَيْهَا الْماءَ اهْتَزَّتْ وَ رَبَتْ*[2]: «وقتى كه آب (باران را) بر زمين (مرده بىآب و علف) فرستاديم زمين
به جنبش درمىآيد و نمو مىكند» البتّه آيه فوق شاهد خوبى است.
(3) بعضى از ادباى عرب «نمو و رشد» را هم جزئى
از معنى «ربا» دانستهاند؛ بنابراين معنى ربا، فزونى توأم با رشد است؛ كه اين معنى
سوم با آيه فوق سازگارتر است و «تربيت» را هم بدين جهت تربيت مىگويند كه فزونى در
انسان بوجود مىآيد و انسان علو و رشد پيدا مىكند.
[1]- كتاب مفردات از بهترين كتب لغت است كه لغات
قرآن كريم را تفسير كرده است؛ بلكه خود تفسير كوتاهى از قرآن است.