ظاهرا قرض الحسنه در نظام بانكدارى دنياى امروز وجود ندارد؛ چرا كه در تمام
وامها بهره و سودى وجود دارد، و قرض الحسنة آن است كه هيچ بهره و سودى نداشته باشد
و اين يك امر صد در صد اخلاقى است كه در نظام مادّى بانكدارى كنونى دنيا جايى
ندارد. ولى در بانكدارى اسلامى اين خدمت وجود دارد و بانك درصدى از موجودى حسابهاى
جارى يا قرض الحسنه را به اين امر اختصاص مىدهد، و مبلغى را با شرايطى- كه نوعا
سخت است- در اختيار متقاضيان قرار مىدهد!
(2) اين خدمت بانك كارى مشروع بلكه
بسيار شايسته و سزاوار است و احياء يك سنّت بزرگ اسلامى است، كه آيات [2] و روايات
فراوانى [3] در
اهميت آن وارد شده است.
(3) ولى متأسّفانه بانكهاى اسلامى
اهميّت زيادى به اين مسأله نمىدهند؛ چرا كه بودجهاى كه اكنون بانكها براى اين
امر مهم و با فضيلت در نظر گرفتهاند درصد
[1]- سؤال: آيا قرض الحسنه صحيح است
يا القرض الحسن؟
پاسخ: اگر كلمه حسنة را صفت براى قرض بدانيم، بايد بدون تاء آورده شود يعنى در
اين صورت القرض الحسن يا قرض حسن صحيح است و تمام آياتى كه در قرآن مجيد در مورد
وام وارد شده است به همين شكل است. ولى اگر كلمه حسنة را مضاف اليه قرض بدانيم و
قرض را مضاف بدانيم به شكل مرسوم صحيح است و مفهومش اين است كه قرضى است كه حسناتى
را به همراه دارد.
[2]- از جمله آيات: آيه 245 سوره
بقره، 12 سوره مائده، 11 و 18 سوره حديد، 17 سوره تغابن و 20 سوره مزمل بر اين
معنى دلالت دارد، در اين آيات از قرض الحسنه تعبير به وام دادن به خدا كه خود مالك
همه چيز است، و كارى است كه كفّاره گناهان مىشود و خداوند بر آن چندين برابر
پاداش و اجر كريم مىدهد و موجب غفران و مغفرت مىشود، شده است.
[3]-
قسمتى از اين روايات در كتاب شريف وسايل الشيعة، جلد 13، ابواب الدين و القرض، باب
6، باب استحباب اقراض المؤمن، ذكر شده است.
اسم الکتاب : ربا و بانكدارى اسلامى المؤلف : مكارم شيرازى، ناصر الجزء : 1 صفحة : 127