اسم الکتاب : ربا و بانكدارى اسلامى المؤلف : مكارم شيرازى، ناصر الجزء : 1 صفحة : 105
مخالف مشهور است (دقت كنيد).
(1) 2- صاحب جواهر- رضوان اللّه عليه-
بعد از نقل اصل مسأله و اين كه شرط فاسد در اينجا مفسد است و بعد از نقل اجماع از
بعضى فقهاء مىگويد: «فما عن ابن حمزه من انه امانة، ضعيف و اضعف منه توقف المحدث
البحرانى فى ذلك مدعيا انّه ليس فى شىء من نصوصنا ما يدل على فساد العقد بذلك، بل
اقصاها النهى عن الاشتراط و الخبر النبوى ليس من طرقنا؛ يعنى آنچه از فقيه معروف
ابن حمزه نقل شده كه وام صحيح نيست، و به صورت امانت در دست گيرنده است درست نيست،
همچنين سخنى كه صاحب حدائق دارد و مىگويد: دليلى بر فساد قرارداد وام از نظر
روايات ما وجود ندارد». [1]
(2) 3- در ميان فقهاى اهل سنّت از
شافعى نقل شده است كه: وامهايى كه جلب سودى در آن است فاسد و مفسد است؛ يعنى هم
شرط سود باطل است و هم اصل وام (اذا جرّ نفعا للمقرض يكون فاسدا و مفسدا). [2]
نتيجه اين كه مشهور علماء شيعه معتقدند كه شرط ربا مفسد قرارداد قرض است، مگر
افراد اندكى از فقها مثل صاحب حدائق [3]، و شايد ظاهر فتاواى علماى اهل سنّت نيز همين باشد.
(3)
دلايل بطلان وام ربوى
در اينجا دو دليل براى فساد و بطلان اصل قرض و وام مىتوان اقامه كرد:
(4) 1- قاعده عقلائيه «العقود تابعة
للقصود» كه شرع نيز آن را امضاء كرده است؛ توضيح اين كه: شخص وامدهنده در وامهاى
ربوى، قرارداد خود را