اسم الکتاب : دائرة المعارف فقه مقارن المؤلف : مكارم شيرازى، ناصر الجزء : 1 صفحة : 396
خَلَقْتُ الْجِنَّ وَ الْإِنْسَ إِلَّا لِيَعْبُدُونِ»؛ جن و انس را نيافريدم جز براى اين كه مرا عبادت كنند (و
از طريق عبادت به كمال مطلوب برسند)». [1] و [2]
متكلّم و فقيه نامدار «حسن بن يوسف» معروف به «علّامه حلّى» (م 726) بحث جامعى
در ردّ نظريه اشاعره مطرح كرده و آثار منفى سخن آنها را برشمرده است كه در اينجا
به برخى از آنها اشاره مىكنيم:
1. لازمه نظر آنها اين است كه خداوند كارهايش عبث و بيهوده باشد، در حالى كه
خداوند مىفرمايد:
« «وَ ما خَلَقْنَا السَّماواتِ وَ الْأَرْضَ وَ ما
بَيْنَهُما لاعِبِينَ»؛ ما آسمانها و زمين و آنچه
را كه در ميان اين دو است به بازى و عبث (و بىهدف) نيافريديم». [3]
2. لازمه نظريه آنان اين است كه مسأله بعثت انبيا به طور كلّى بىهدف باشد، و
به سخن آنها اعتماد و اطمينان نشود .... (چون صدور خلاف از آنها با توجّه به نفى
حسن و قبح امكانپذير است).
3. مهمتر از همه اينكه لازمه سخن «اشاعره» اين است كه: هيچ منعى نباشد كه
خداوند بزرگترين بندگان خالص و مطيع خود مانند پيامبر اسلام صلى الله عليه و آله و
امثال او را به انواع عذاب معذب نمايد، و به بزرگترين معصيت كنندگان مانند ابليس و
فرعون پاداش نيك بدهد، چرا كه فرض اين است كه افعال خداوند معلل به اهداف و اغراضى
نمىباشد و حسن و قبحى براى افعال او در كار نيست، و تفاوتى ميان «سيّد المرسلين
صلى الله عليه و آله» و «ابليس» از نظر ثواب و عقاب وجود ندارد. [4]
«ابن ميثم بحرانى» (م 679) بعد از
تصريح بر اين كه افعال خدا معلل به اهداف و اغراض است و هيچ فعلى از افعال الهى
خالى از غرض نيست و آن غرض داعى بر آن فعل مىباشد و الّا ترجيح بلا مرجّح لازم
مىآيد و آن هم محال است، به دو دليل منكران تعليل اشاره كرده و به صورت مفصل از
آن دو پاسخ داده است. [5]
علّامه مرتضى مطهرى درباره فلسفه احكام تحليل جالب و جامعى دارد، مىگويد:
«قوانين اسلامى در عين اينكه آسمانى است، زمينى است.
يعنى بر اساس مصالح و مفاسد موجود در زندگى بشر است. به اين معنا كه جنبه
مرموز و صد در صد مخفى و رمزى ندارد كه كسى بگويد: «حكم خدا به اين حرفها بستگى
ندارد، خدا قانونى وضع كرده و خودش از رمزش آگاه است» چرا كه اسلام اساساً خودش
بيان مىكند كه هرچه قانون وضع كردهام بر اساس مصالحى است كه يا به جسم شما مربوط
است و يا به روح شما و يا به اخلاق و روابط اجتماعى شما و ...».
سپس مىافزايد: «احاديث كتاب «علل الشرايع» نشان مىدهد كه از صدر اسلام خود
پيامبر صلى الله عليه و آله و امامان اهل بيت عليهم السلام فلسفه احكام را بيان