اسم الکتاب : دائرة المعارف فقه مقارن المؤلف : مكارم شيرازى، ناصر الجزء : 1 صفحة : 282
مىشود و اين خود يكى از جلوههاى خاتميّت و جامعيّت اسلام است.
گفتار چهارم: گونهشناسى تأثير زمان و مكان
حال كه با قلمرو و كيفيت تأثير زمان و مكان آشنا شديم بجاست كه با نگاهى ديگر
به گونه «تأثير زمان و مكان در مفاهيم قرآنى»، در «سيره نظرى و عملى معصومان» و در
«فتاواى فقهاى قديم و معاصر» نظرى افكنده شود، زيرا گونه تأثير زمان و مكان در هر
يك از موارد ياد شده متفاوت است.
1. گونه تأثير در مفاهيم قرآنى
الف) قرآن در طول 23 سال و در مكانهاى متعدد- عمدتاً مكّه و مدينه- نازل شده
است. دور نيست اگر طول زمان و گستره مكان، تأثير خود را در قرآن گذاشته باشد، به
گونهاى كه آيات مكّى و مدنى طبق برخى تفاسير امتيازاتى دارند؛ مثلًا آيات مكّى
نوعاً متمركز در انذار و يادآورى مبدأ و معاد هستند، زيرا مردم جاهلى بايد آماده
پذيرش اسلام مىشدند و نيز فشار مشركان، آيات صبر و مقاومت را طلب مىكرد. در حالى
كه آيات مدنى، آياتى است كه در زمان تشكيل حكومت نازل شده است و ناظر بر جهاد براى
حفظ، توسعه، تداوم حكومت و نيز آموزش اخلاق مدنى و عبادى و اخلاقى و اجتماعى به
مردم است. اگر گفته شود كه در مكّه اصول دين و در مدينه فروع دين موضوع اصلى و
غالبى نزول آيات بود سخنى درست است.
ب) گونه دوم تأثير زمان و مكان در قرآن، نسخ بعضى آيات است. نسخ در حقيقت رفع
حكم به سبب انقضاى زمان و مدّت آن حكم است، حكمى كه در موارد نسخ جعل مىشود در
واقع مقيّد به زمان خاصّى است كه آن زمان پيش خداوند معلوم و پيش مردم مجهول است. [1] و پس از پايان
آن رسماً اعلام مىشود.
آيات قبله و نجوا از نمونههاى بارز نسخ هستند.
ج) گونهاى ديگر از تأثير زمان در مباحث قرآنى مواردى است كه خاص، طبق مصالحى
مدتى بعد از زمان عام بيان مىشود، مثلًا مىفرمايد: «كُلُوا مِمَّا فِي الْأَرْضِ حَلالًا طَيِّباً»[2] كه يك حكم عام
در مورد حليّت مأكولات و موادّ غذايى است. سپس به تدريج موارد تخصيص را با گذشت
زمانهاى مختلف بيان مىكند، زيرا مصلحت در بيان تدريجى احكام است؛ مثلًا بعد از
مدّتى مىفرمايد: «حُرِّمَتْ عَلَيْكُمُ الْمَيْتَةُ وَ
الدَّمُ وَ لَحْمُ الْخِنْزِيرِ ...» [3] و يا مثلًا حكم
تحريم شراب كه به صورت تدريجى نازل شد تا با آماده ساختن مخاطبان تأثير قطعى خود
را بگذارد. آنچه گفته شد در مورد مطلق و مقيّد و مجمل و مبيّن نيز صادق است.
د) نوع چهارم تأثير، بعد از اتمام نزول آيات
[1]. بداية المعارف الالهيّة فى شرح عقائد الاماميّة، ص 200.