اسم الکتاب : اخلاق در قرآن المؤلف : مكارم شيرازى، ناصر الجزء : 1 صفحة : 35
مىدارد نيز
دليل محكمى است بر امكان تغيير صفات اخلاقى، مانند «قَدْ
افْلَحَ مَنْ زَكَّيها وَقَدْ خابَ مَنْ دَسَّيها؛ هر كس نفس
خود را تزكيه كند رستگار شده، و آن كس كه نفس خويش را با معصيت و گناه آلوده سازد
نوميد و محروم گشته است.» (سوره شمس- آيه 9 و 10).
تعبير به
«دسّيها» از ماده «دسّ» و «دسيسه» در اصل به معنى آميختن شىء ناپسندى با چيز
ديگر است؛ مثل اين كه گفته مىشود:
«دسّ الحنطة بالتراب
؛ گندم را با
خاك مخلوط كرده»، اين تعبير نشان مىدهد كه طبيعت انسان بر پاكى و تقوا است و
آلودگيها و رذائل اخلاقى از خارج بر انسان نفوذ مىكند و هر دو قابل تغيير و تبديل
است.
؛ بدى را با
نيكى دفع كن ناگهان (خواهى ديد) همان كسى كه ميان تو و او دشمن است گويى دوست گرم
و صميمى (و قديمى تو) است!»
اين آيه
بخوبى نشان مىدهد كه عداوت و دشمنيهاى عميق كه در خلق و خوى انسان ريشه دوانده
باشد، با محبّت و رفتار شايسته ممكن است تبديل به دوستيهاى داغ و ريشهدار شود؛
اگر اخلاق، قابل تغيير نبود، اين امر امكان نداشت.
در روايات
اسلامى نيز تعبيرات روشنى در اين زمينه ديده مىشود مانند احاديث زير: