اسم الکتاب : اخلاق در قرآن المؤلف : مكارم شيرازى، ناصر الجزء : 1 صفحة : 28
تعبير ديگر،
سطح فرهنگ بالا برود، بسيارى از زشتيها جاى خود را به زيبائيها، و بسيارى از مفاسد
اخلاقى جاى خود را به محاسن اخلاقى مىدهد؛ ولى بايد توجّه داشت اين مسأله كلّيّت
ندارد.
و متأسفانه
گاه در اين مسأله مبالغه شده، گروهى راه افراط را پيش گرفته، و گروهى راه تفريط
را.
گروهى به
پيروى از گفتار معروف سقراط، فيلسوف
يونانى، كه معتقد بود علم و حكمت سرچشمه اخلاق حميده است، و رذائل اخلاقى معلول
جهل و نادانى است، عقيده دارند كه تنها راه براى مبارزه با رذائل اخلاقى و پيدايش
فضائل اخلاقى گسترش علم و دانش و بالا بردن سطح افكار جامعه است، و به اين ترتيب
«فضيلت» مساوى با «معرفت» مىشود.
آنها
مىگويند هيچ كس آگاهانه به دنبال بدى و شرّ نمىرود، و اگر خوبى را تشخيص دهد آن
را رها نمىسازد، پس وظيفه ما آن است كه هم براى خود و هم ديگران كسب آگاهى كنيم،
و نتايج خير و شرّ، و بد و نيكو را بدانيم، تا جوانههاى فضائل اخلاقى بر شاخسار
وجود ما ظاهر شود!
در مقابل
شايد كسانى هستند كه مايلند رابطه اين دو را بكلّى نفى كنند، و بگويند كه دانش و
هوشيارى در افراد آلوده، سبب مىشود كه جنايات را هوشيارانهتر انجام دهند، و طبق
مثل معروف: «دزدانى كه با چراغ مىآيند، كالاهاى گزيدهتر مىبرند!»
ولى انصاف
اين است كه رابطه علم و اخلاق را نه مىتوان بكلّى انكار كرد و نه مىتوان بطور
كامل، اخلاق را معلول علم دانست.
شاهد اين سخن
تجارب زندهاى است كه از جامعه كسب كردهايم؛ افراد آلودهاى بودند كه وقتى آنها
را به حسن و قبح اعمالشان آگاه كردهايم، و به نتايج سوء اعمال و افعال بد آشنا
شدهاند، دست از كار خود برداشته، و گرايش به خوبيها پيدا كردهاند، حتّى در
خودمان نيز اين تجربه را داشتهايم.
در مقابل
افرادى را مىشناسيم كه آگاهى كافى به نيك و بد اعمال و نتايج و آثار آن دارند ولى
همچنان به بدى ادامه مىدهند، و اخلاق سوء بر وجود آنها حاكم است.
اسم الکتاب : اخلاق در قرآن المؤلف : مكارم شيرازى، ناصر الجزء : 1 صفحة : 28