اسم الکتاب : اخلاق در قرآن المؤلف : مكارم شيرازى، ناصر الجزء : 1 صفحة : 26
بخش اوّل را
حكمت نظرى مىناميدند، و آن را به سه شاخه تقسيم مىكردند.
1- فلسفه
اولى يا حكمت الهى كه درباره احكام كلّى وجود و موجود و مبدأ و معاد
صحبت مىكرد.
2-
طبيعيّات كه آن هم رشتههاى فراوانى داشت.
3-
رياضيّات كه آن هم شاخههاى متعدّدى را در بر مىگرفت.
امّا قسمتى
كه مربوط به افعال انسان است، آن را حكمت عملى
مىدانستند و آن نيز به سه شاخه تقسيم مىشد.
1- اخلاق و
افعالى كه مايه سعادت يا بدبختى انسان مىشود و همچنين ريشههاى آن در درون
نفس آدمى.
2- تدبير
منزل است كه مربوط است به اداره امور خانوادگى و آنچه تحت اين عنوان
مىگنجد.
3- سياست و
تدبير مُدُن كه درباره روشهاى اداره جوامع بشرى سخن مىگويد.
و به اين
ترتيب آنها به اخلاق شكل فردى داده، آن را در برابر «تدبير منزل» و «سياست مُدن»
قرار مىدادند.
بنابراين
«علم اخلاق» شاخهاى از «فلسفه عملى» يا «حكمت عملى» است.
ولى امروز كه
علوم شاخههاى بسيار فراوانى پيدا كرده و به همين دليل از هم جدا شده است، فلسفه و
حكمت غالباً به همان معنى حكمت نظرى و آن هم شاخه اوّل آن، يعنى امور كلّى مربوط
به جهان هستى، و همچنين مبدأ و معاد اطلاق مىشود. (دقّت كنيد)
در اين كه
حكمت نظرى با ارزشتر است يا حكمت عملى،
در ميان فلاسفه گفتگو است، گروهى اوّلى را با ارزشتر مىدانستند و گروهى دومى را،
و اگر ما از زاويههاى مختلف نگاه كنيم حرف هر دو گروه صحيح است كه فعلًا جاى بحث
آن نيست.
درباره رابطه
«فلسفه» و «اخلاق» باز هم به مناسبتهاى ديگر به خواست خدا سخن خواهيم گفت.
***
اسم الکتاب : اخلاق در قرآن المؤلف : مكارم شيرازى، ناصر الجزء : 1 صفحة : 26