responsiveMenu
صيغة PDF شهادة الفهرست
   ««الصفحة الأولى    «الصفحة السابقة
   الجزء :
الصفحة التالیة»    الصفحة الأخيرة»»   
   ««اول    «قبلی
   الجزء :
بعدی»    آخر»»   
اسم الکتاب : منشور جاويد المؤلف : سبحانى، شیخ جعفر    الجزء : 1  صفحة : 352

نكته قابل ملاحظه اين است كه در آيه نخست مى گويد: سرنوشت شما با شما است (طائِرُكُمْ مَعكُم)، زيرا اعمال انسان، سازنده سرنوشت خويش است، ولى آن جا كه از علم محيط خدا نسبت به سرنوشت انسان سخن به ميان مى آورد، مى گويد: سرنوشت شما نزد خدا است.(إِنّما طائِرُهُمْ عِنْدَ اللّهِ).

قرآن در آيات ديگر حالات و اعمال پيشين انسان را علت گرفتارى ها و دگرگونى ها مى داند:

(وَما أَصابَكُمْ مِنْ مُصِيبَة فَبِما كَسَبَتْ أَيدِيكُمْ وَيَعْفُوا عَنْ كَثِير).[1]

«هر مصيبتى به شما برسد، به خاطر كارهايى است كه انجام داده ايد، و از بسيارى عفو مى كند».

و در آيه ديگر مى فرمايد:

(إِنَّ اللّهَ لايُغَيّرُ ما بِقَوم حَتّى يُغَيّرُوا ما بِأَنْفُسِهِمْ).[2]

«خداوند وضع گروهى را دگرگون نمى كند مگر اين كه آنان قبلاً وضع خود را دگرگون سازند».[3]

در پايان بحث نكاتى را يادآور مى شويم:

1. آيات قرآنى و دلايل عقلى به روشنى ثابت كرد كه توحيد در «خالقيت» مانع از آن نيست كه نظام آفرينش بر اساس علت و معلول استوار گردد و هر پديده اى به دنبال سبب خاصى پديد آيد، زيرا تأثير سبب ها جدا از اراده و مشيت خدا نيست و به گونه اى فعل او است.

2. گاهى مصالح ايجاب مى كند كه خداوند سبب را از سببيت باز دارد و اثر علت را از آن سلب نمايد; مثلاً به آتش فرمان دهد كه ابراهيم را نسوزاند[4]


[1] شورى(42)آيه 30.
[2] رعد(13) آيه 11.
[3] آيه 53 سوره انفال هم قريب به اين مضمون است.
[4] (قُلْنا يا نارُ كُونى بَرْداً وَسَلاماً عَلى إِبْراهيم) (انبياء، آيه 69).
اسم الکتاب : منشور جاويد المؤلف : سبحانى، شیخ جعفر    الجزء : 1  صفحة : 352
   ««الصفحة الأولى    «الصفحة السابقة
   الجزء :
الصفحة التالیة»    الصفحة الأخيرة»»   
   ««اول    «قبلی
   الجزء :
بعدی»    آخر»»   
صيغة PDF شهادة الفهرست