اسم الکتاب : تعليم و تربيت در اسلام المؤلف : الهامى نيا، على اصغر الجزء : 1 صفحة : 94
شهيد مطهرى در اين زمينه مىنويسد:
«تنپرورى غير از مسأله رشد دادن و پرورش واقعى نيروهاى جسمانى است،
و بلكه اين دو، تا حدّى بر ضدّ يكديگرند؛ يعنى اگر انسان بخواهد جسمش را پرورش
دهد، به اين معنى كه بر اساس طبيعت تكميلش كند و سلامتش را حفظ نمايد، بگونهاى كه
از آسيبها و بيماريها دور بماند وعمرش را طولانى كند، بايد با آن نوع تن پرورى كه
نفسپرورى و شهوت پرورى است، مبارزه كند.»[1]
تربيت عقلى
تربيت عقل عبارت است از: پرورش و شكوفايى استعداد تعقّلِ نهفته در
انسان به منظور دستيابى به حقيقت و واقعيّت.
اين نوع تربيت نيز در اسلام مورد توجّه قرار گرفته كه تبيين آن را در
چهار محور به بحث مىگذاريم:
الف- عقل از ديدگاه اسلام
بطور كلّى اسلام براى عقل و تعقّل، ارزش ويژهاى در نظر گرفته، تا
جايى كه آن را اوّلين مخلوق روحانى[2]، فرستاده
حقّ[3]، دوست
پسنديده[4]، راهنماى
مؤمن[5] و ملاك
ثواب و عقاب[6] معرّفى
كرده و با آياتى چون «لَعَلَّكُمْ تَعْقِلُونَ»[7]، «لَعَلَّكُمْ تَتَفَكَّرُونَ»[8] و «أَ فَلا يَتَدَبَّرُونَ»[9]
جايگاه ويژه تعقّل را گوشزد نموده است.