اسم الکتاب : تعليم و تربيت در اسلام المؤلف : الهامى نيا، على اصغر الجزء : 1 صفحة : 74
است كه انسان بالفطره خود را مجبور به يكى
از دو سرنوشت سعادت و شقاوت نمىداند و همواره خود را در سر دو راهى متحيّر
مىبيند و احساس مىكند كه انتخاب هر يك از آن دو، پاداش مناسب همان خواهد داشت.»[1]
گفتنى است كه، اگر چه انسان در انتخاب راه سعادت يا شقاوت مختار و
آزاد است، ولى خداوند انسان را طورى آفريده كه كشش درونى و اوّلى او به سوى سعادت
است.
آيت ا ... جوادى آملى در اين باره مىنويسد:
«گر چه انسان مختار و آزاد است، راه خير را طىّ نمايد يا راه شرّ را
انتخاب كند، ولى خداى متعال سرمايه تعيين كنندهاى را كه همان فطرت حقّ جويى و حقّ
طلبى است به او عطا كرده است.»[2]
يكى از مهمترين آثار پذيرش اصل بالا اين است، كه انسان راه خود را با
دقّت و بينش انتخاب و در مقابل كارهاى خود و ديگران احساس مسؤوليت مىكند.
اصل شرافت و كرامت انسان
كرامت؛ يعنى بزرگوارى و وارستگى از پستى و فرومايگى.[3]
شرافت و كرامت در ذات هر انسانى نهفته است و اختصاص به افراد خاصّى
ندارد، زيرا روح او منشأ الهى دارد و بسيار شريف و كريم است.
انسان وظيفه دارد كه شرافت و كرامت نفس خود را حفظ كند و او را عزيز
بشمارد، و نبايد با پيمودن راه انحرافى آن را پايمال كند. قرآن و روايات معصومين
7 بر اين حقيقت تأكيد كردهاند، به عنوان نمونه: