ما راه را به انسان نشان داديم، خواه سپاسگزار باشد خواه ناسپاس.
2- اگر آزادى و اختيار انسان را منكر شويم، فرستادن پيامبران و
كتابهاى آسمانى، بيهوده و لغو خواهد بود و اين با حكمت خداوند سازگار نيست، همين
طور وعدهها و وعيدهاى خداوند با عدالت او سازگارى نخواهد داشت؛ چون اگر انسان در
انتخاب راه و انجام كارها مختار نباشد، آمدن انبيا و كتابهاى آسمانى و تبليغ آنها،
اثرى نمىتواند داشته باشد. همچنين عادلانه نيست كه انسانِ مجبور، در مقابل
كارهايش مسؤول باشد و استحقاق پاداش يا عقاب داشته باشد. حضرت على 7 در پاسخ مرد
شامى كه داستانش را پيش از اين بيان كرديم، فرمود:
خدا به تو رحم كند، شايد تو قضا و قدر لازم و حتمى را گمان كردهاى،
اگر چنين بود پاداش و كيفر، نادرست بود، و نويد به خير و خوبى و بيم به شرّ و بدى
ساقط مىشد. خداوند سبحان پيغمبران را بازيچه و كتابها را براى بندگان بيهوده
نفرستاده است.
3- فطرت انسان به آزاد، مختار و مسؤول بودن انسان، حكم مىكند.
علّامه طباطبايى مىفرمايد:
«انسان به حكم فطرتش براى رسيدن به مقاصد زندگىاش، به تعليم و تربيت
و انذار و تبشير و وعد و وعيد و امر و نهى و غير اينها مىپردازد، و اين خود
روشنترين دليل بر اين نكته