آنان را آفريد تا حكمتش را نمايان سازد و دانشش را به جريان اندازد و
برنامه خويش را عملى كند.
2- دليل عقلى:
هر انسان عاقلى با اندك تأملى در افكار و كردار خويش و ديگران، به
آسانى درمىيابد كه كاويدنش براى يافتن، و رفتنش براى رسيدن، و حركتش به سوى مقصد
است و .... به گفته شهيد مطهّرى:
انسان در كارهاى عقلانى ومنطقى خود، هدف و غرضى دارد و در برابر هر
«چرا» يك «براى» دارد و اگرانسان، كارى كهانجام دهد، در مقابلِ «چرا»، «براى»
نداشتهباشد، آنكار، لغو و عبث و بيهوده وپوچ مىشود. حكمااثبات كردهاند عبث
واقعى (كه كار انسان عارىاز هرگونه غرض و غايتى باشد) هيچ گاه از انسان صادر
نمىشود و محال است كه صادر بشود ....»[4]