پروردگار ما كسى است كه به همه چيز، آفرينش داده، سپس هدايتش كرده
است.
شهيد مطهرى در اين باره مىنويسد:
«جهان ما جهان هدفدار است؛ يعنى در درون موجودات، كششى به سوى هدف
كمالىشان موجود است و «هدفدارى» همان هدايت الهى است.»[3]
بنابراين، جهان هستى از دنياى شگفتانگيز اتمها گرفته تا زندگى مرموز
جانداران دريا و خشكى و سپر سرسام آور كرات آسمانى و ... همه و همه در بستر تكامل،
به سوى هدف پيش مىروند و پديدهاى بدون هدف، آفريده نشده است.
عقل سليم نيز در اين باره چنين نظر مىدهد: خداوندِ هستى آفرين، حكيم
و داناى مطلق است كه هيچگونه بيهودهكارى و مهملآفرينى به آستان مقدسش راه
ندارد، پس هر چه او آفريده از روى دانش و حكمتاست و آفرينشى چنين، هرگز لغو و
بيهودهنيست و بهگفته شهيدمطهرى:
«جهان از يك مشيّت حكيمانه پديد آمده است و نظام هستى بر اساس خير و
جود و رحمت و رسانيدن موجودات به كمالات شايسته آنها استوار است.»[4]
ب- هدفدارى حيات انسان
انسان يكى از پديدههاى جهان آفرينش است كه هدفدار بودن آنها را در
بخش پيش