responsiveMenu
صيغة PDF شهادة الفهرست
   ««الصفحة الأولى    «الصفحة السابقة
   الجزء :
الصفحة التالیة»    الصفحة الأخيرة»»   
   ««اول    «قبلی
   الجزء :
بعدی»    آخر»»   
اسم الکتاب : ترور و دفاع مشروع المؤلف : برجی، یعقوبعلی    الجزء : 1  صفحة : 75

نمونه از اين قضاياى تاريخى را از منابع معتبر تاريخى مى‌آوريم.

- دستور به كشتن مخفيانه و غافلگيرانه كعب بن اشرف

كعب بن اشرف يكى از سرسخت‌ترين دشمنان اسلام بود. در اشعارش پيامبر را هجو مى‌كرد و مشركان و عرب را به جنگ با وى تحريك مى‌كرد. پس از جنگ بدر وى به عنوان فرستاده بزرگ يهود به سوى قريش، به مكه آمد و قريش را براى جنگ با مسلمانان و خونخواهى كشتگان بدر تحريك مى‌كرد. چون در اشعارش پيامبر را هجو مى‌كرد و به اصحاب وى و مسلمانان ناسزا مى‌گفت. اهل مكه ترسيدند از اين كه حسان بن ثابت شاعر پيامبر اكرم در رد اشعار كعب متعرض مكّيان شود و عليه مردم مكه شعر بسرايد. لذا از كعب ابن اشرف خواستند از مكه خارج شود.

كعب از مكه خارج شد و در ميان اقوام عرب شبه جزيره مى‌گشت و تخم كينه و دشمنى نسبت به پيامبر و اصحابش را در ميان ايشان مى‌پاشيد و چون در يثرب اقامت گزيد در اشعارش شرف و كرامت زنان مسلمان را مورد هجو قرار داده، و به آنها ناسزا مى‌گفت و در جهت ايجاد شورش در مدينه منوره تلاش مى‌كرد.

پيامبر اعظم اسلام (ص) با يارانش درباره قتل وى مشورت كرد و مسئوليت اين عمل مهم را محمد بن مسلمه، ابونائله سلكان بن سلامة بن وقش، عبّاد بن بشر بن وقش، حارث بن اوس بن معاذ و ابوعبس بن جبر به عهده گرفتند و در ماه ربيع الاول سال سوم هجرى شاعر يهود و مشركان، در محلى نزديك پناهگاه و قلعه وى به نام شعب العجوز در خارج يثرب به قتل رسيد. [1]

قتل غافلگيرانه ابى رافع يهودى نيز به دستور پيامبر اسلام (ص) انجام گرفت. [2]و نيز در تواريخ نقل شده است كه پيامبر اسلام عمرو بن اميته ضميرى را به همراه يكى از انصار به مكه فرستاد تا ابوسفيان را غافلگيرانه به قتل برسانند. [3]

- دستور به كشتن غافلگيرانه سفيان بن خالد [4]

دوشنبه پنجم محرم الحرام سال چهارم رسول خدا خبر يافت كه سفيان بن خالد بن نبيح


[1] . طبرى، تاريخ الطبرى، ج 2، ص 53، ابن اثير، الكامل فى التاريخ، ج 2، ص 143.
[2] . ابن اثير، الكامل فى التاريخ، ج 2، ص 146.
[3] . همان، ج 2، ص 169.
[4] . در طبقات، ج 2 و سيرة النبى، ج 4 و تاريخ يعقوبى، ج 2، بنام سريه «عبدالله بن انيس انصارى بر سر سفيان بن خالد» ياد كرده‌اند.
اسم الکتاب : ترور و دفاع مشروع المؤلف : برجی، یعقوبعلی    الجزء : 1  صفحة : 75
   ««الصفحة الأولى    «الصفحة السابقة
   الجزء :
الصفحة التالیة»    الصفحة الأخيرة»»   
   ««اول    «قبلی
   الجزء :
بعدی»    آخر»»   
صيغة PDF شهادة الفهرست