اسم الکتاب : شرح و تفسیر لغات قرآن بر اساس تفسیر نمونه المؤلف : شریعتمداری، جعفر الجزء : 1 صفحة : 36
عبارت
ديگر به معنى «مدت معين» است و «قضاء اجل» به معنى تعيين مدت و يا به آخر رساندن
مدت است و اين كه به فرارسيدن مرگ، اجل مىگويند، به خاطر اين است كه آخرين
لحظۀ عمر انسان در آن موقع است. (ج 148/5، ج 244/14.)أَجَلاً وَ أَجَلٌ مُسَمًّى:(در
همان آيه: انعام/ 2.) «اجل» به تنهايى به معنى «عمر و وقت و مدت غير حتمى» و «اجل
مسمّى» به معنى «عمر و مدت حتمى» است و به عبارت ديگر: «اجل مسمّى» مرگ طبيعى، و
«اجل»، مرگ زودرس است. با توجه به اين دو نوع اجل، بسيارى از مطالب روشن مىشود،
از جمله اين كه در روايات مىخوانيم صله رحم عمر را زياد مىكند و يا قطع رحم عمر
را كم مىكند (منظور از عمر و اجل در اين موارد اجل غير حتمى است) و يا اين كه در
آيهاى مىخوانيم:
... فَإِذٰا جٰاءَ أَجَلُهُمْ
لاٰ يَسْتَأْخِرُونَ سٰاعَةً وَ لاٰ يَسْتَقْدِمُونَ.«هنگامى
كه اجل آنها فرارسد نه ساعتى به عقب مىافتد و نه جلو» اعراف/ 34.
در اين
جا منظور از اجل، همان مرگ حتمى است.
بنابراين،
آيه مزبور تنها مربوط به موردى است كه انسان به عمر نهايى خود رسيده است و اما
مرگهاى پيش رس را بههيچوجه شامل نمىشود. و در هر صورت بايد توجه داشت كه هر دو
اجل از ناحيۀ خدا تعيين مىشود، يكى به طور مطلق و ديگرى به عنوان مشروط و
يا معلق. (ج 149/5-150).
بنابراين
مىتوان گفت كه سرآمد و اجل معلق با دگرگونى شرايط، دگرگون مىشود، فى المثل
انسانى دست به انتحار و خودكشى مىزند در حالى كه اگر اين گناه كبيره را انجام نمىداد
سالها زنده مىماند و مسلماً اين امور براى همه قابل درك و تجربه است و احدى نمىتواند
آن را انكار كند.
در
زمينه حوادث ناخواسته نيز امورى وجود دارد كه مربوط به اجل معلق است و آن نيز قابل
انكار نيست. بنابراين اگر در روايات فراوانى آمده است كه انفاق در راه خدا، يا صله
رحم عمر را طولانى و بلاها را بر طرف مىكند در حقيقت ناظر به همين عوامل است.
و
هرگاه ما اين دو نوع اجل و سرآمد عمر را از هم تفكيك نكنيم درك بسيارى از مسائل در
موارد «قضا و قدر» و «تأثير جهاد و تلاش و كوشش در زندگى انسانها» لا ينحل
خواهدماند. (ج 209/18.)
اسم الکتاب : شرح و تفسیر لغات قرآن بر اساس تفسیر نمونه المؤلف : شریعتمداری، جعفر الجزء : 1 صفحة : 36